lunes, 20 de mayo de 2013

Propostes metològiques


Organització de l'entorn o els entorns de la Maria i del Joan: és imprescindible la introducció de conceptes socials significatius i accessibles a les seves capacitats. L'organització de l'entorn serà en el pla físic, en el temporal i en el social. El que ens interessa en aquest àmbit és que els dos alumnes millorin la seva autonomia, i per ajudar-los, desenvoluparem sessions d’habilitats socials individuals en un inici i, posteriorment, de forma grupal amb els seus companys.

 

Socialització i comunicació: la intervenció ha d’anar dirigida a afavorir les competències comunicatives més que no pas les lingüístiques ja que un dels principals problemes de la Maria i del Joan és la comunicació. Els problemes de comunicació expressiva són factors que augmenten els seus problemes de comunicació social, per això desenvoluparem les habilitats bàsiques de comunicació, així com l'ús quotidià i adequat de les que ja posseeix. El principal mitjà per a aconseguir aquest desenvolupament és fer ús d'habilitats instrumentals i gestuals de comunicació quan interactuem els alumnes. En un primer moment es treballarà amb una atenció individualitzada els seus problemes de comunicació i llenguatge, i les seves dificultats de relació, i poc a poc, introduirem companys del seu grup per a treballar amb ella, i anirem ampliant i millorant les seves capacitats de relació amb el seu entorn pròxim.

 

El joc interactiu i joc de grup: el joc és un aspecte molt important en el desenvolupament dels dos alumnes, s’entrenarà i programarà diferents tipus de jocs de representació, primer amb adults i després participarà en jocs senzills de grup amb nens de la seva edat per desenvolupar la seva autonomia i competència. És fonamental treballar de manera gradual,  jocs de representació, de rol  i jocs imaginatius.

 

Autonomia: s’ha de treballar des de la perspectiva de la flexibilitat del  Joan i la Maria davant de situacions concretes, és a dir treballar l’habilitat per anticipar, per a donar sentit al que està passant (sigui un context o una activitat), la capacitat per a generar alternatives que la facin estar més còmode i la capacitat de prendre decisions per ella sola.

 

Entrenament d'emocions: Treballarem amb la Maria i el Joan l'entrenament de les emocions. Primer de tot els adults explicaran les seves vivències, sentiments i experiències, després ho faran els companys de la Maria, i, finalment, ajudarem a la Maria a identificar, reconèixer i explicar les vivències dels companys i fer una comparació amb els seus propis sentiments, desitjos i les creences, pròpies i alienes.

 

Per àmbits, les propostes metodològiques seran les següents:



Àmbit escolar: Es recomanarà un suport acadèmic anticipat per a la Maria i el Joan, en què la mestra d'educació especial, d'acord amb el tutor  o els diferents professors, prepari els temes, per a repassar el vocabulari, conceptes importants, continguts i activitats que es treballaran posteriorment, per a assegurar-se que entenen el tipus de tasques que se li demanen. Això, evidentment, millorarà la seva seguretat i integració de coneixements. En l’àmbit escolar han d’existir uns patrons previsibles per tal que els alumnes puguin anticipar allò que succeirà o se li demanarà. També caldrà:

-          Explicar a l’inici de la sessió què es farà i amb quin tipus d’organització.

-          Potenciar les activitats en que calgui el treball cooperatiu, ja sigui en parella o en petit grup, per provocar situacions d’interacció amb els iguals.

-          Treballar per racons per desenvolupar l’autonomia.

-          Introduir l’ús de l’ordinador a l’aula com a element motivador.

-          Ajudar-los a activar els seus coneixements previs abans d’iniciar un nou aprenentatge.

-          Proposar activitats el més funcionals possibles.

-          Anticipar, en la mesura del possible, el que es farà a la següent sessió.

-          Ensenyar i potenciar les funcions de relació i integració.

-          Potenciar l’adquisició de nous aprenentatges

-          Reforçar les àrees i els aprenentatges ja adquirits. 

 

Àmbit familiar: ha d’existir relació enriquidora entre els professionals i les famílies. Un dels objectius és seguir les mateixes pautes d’educació a casa i a l’escola, ensenyant als pares les maneres més adequades d’actuar amb la Maria i el Joan per a promoure aprenentatges significatius. També es facilitarà a la família orientació i eines per a l'adquisició de tècniques bàsiques que ajuden a millorar i optimitzar la modificació de conducta i les habilitats de comunicació i de relació.

 

 

Àmbit social: la intervenció psicopedagògica des de l’àmbit social ha d’anar encaminada  a promoure un ambient estructurat, previsible i coherent per als alumnes. També s’han de promoure accions d’interacció amb el medi social que l’envolta de manera que no resultin una agressió i pugui anar-se familiaritzant, a poc a poc, amb el que passa al seu voltant. S’han d’entrenar les emocions, les estratègies de resposta davant de situacions imprevistes, estratègies de treball en equip i cooperació i practicar les normes bàsiques dels jocs (guanyar, perdre, etc).

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario