Organització de
l'entorn o els entorns de la Maria i del Joan: és imprescindible la
introducció de conceptes socials significatius
i accessibles a les seves capacitats. L'organització de l'entorn serà en el pla
físic, en el temporal i en el social. El que ens interessa en aquest àmbit és
que els dos alumnes millorin la seva autonomia, i per ajudar-los,
desenvoluparem sessions d’habilitats socials individuals en un inici i, posteriorment, de forma grupal amb els seus
companys.
Socialització i comunicació: la intervenció ha d’anar dirigida a afavorir les competències
comunicatives més que no pas les lingüístiques ja que un dels principals
problemes de la Maria i del Joan és la comunicació. Els problemes de
comunicació expressiva són factors que augmenten els seus problemes de
comunicació social, per això desenvoluparem les habilitats bàsiques de
comunicació, així com l'ús quotidià i adequat de les que ja posseeix. El
principal mitjà per a aconseguir aquest desenvolupament és fer ús d'habilitats
instrumentals i gestuals de comunicació quan interactuem els alumnes. En un primer moment es treballarà amb una atenció individualitzada els
seus problemes de comunicació i llenguatge, i les seves dificultats de relació,
i poc a poc, introduirem companys del seu grup per a treballar amb ella, i
anirem ampliant i millorant les seves capacitats de relació amb el seu entorn
pròxim.
El joc interactiu i
joc de grup:
el joc és un aspecte molt important en el desenvolupament dels dos alumnes,
s’entrenarà i programarà diferents tipus de jocs de representació, primer amb
adults i després participarà en jocs senzills de grup amb nens de la seva edat
per desenvolupar la seva autonomia i competència. És fonamental treballar de
manera gradual, jocs de representació,
de rol i jocs imaginatius.
Autonomia: s’ha de treballar
des de la perspectiva de la flexibilitat del
Joan i la Maria
davant de situacions concretes, és a dir treballar l’habilitat per anticipar,
per a donar sentit al que està passant (sigui un context o una activitat), la
capacitat per a generar alternatives que la facin estar més còmode i la
capacitat de prendre decisions per ella sola.
Entrenament d'emocions: Treballarem amb la
Maria i el Joan l'entrenament de les emocions. Primer de tot els adults
explicaran les seves vivències, sentiments i experiències, després ho faran els
companys de la Maria ,
i, finalment, ajudarem a la
Maria a identificar, reconèixer i explicar les vivències dels
companys i fer una comparació amb els seus propis sentiments, desitjos i les
creences, pròpies i alienes.
Per
àmbits, les propostes metodològiques seran les següents:
Àmbit
escolar:
Es
recomanarà un suport acadèmic anticipat per a la Maria i el Joan, en què la
mestra d'educació especial, d'acord amb el tutor o els diferents professors, prepari els
temes, per a repassar el vocabulari, conceptes importants, continguts i
activitats que es treballaran posteriorment, per a assegurar-se que entenen el
tipus de tasques que se li demanen. Això, evidentment, millorarà la seva
seguretat i integració de coneixements. En l’àmbit escolar han d’existir uns patrons previsibles per tal que els alumnes
puguin anticipar allò que succeirà o se li demanarà. També caldrà:
-
Explicar a l’inici de la sessió què es farà i amb
quin tipus d’organització.
-
Potenciar les activitats en que calgui el treball
cooperatiu, ja sigui en parella o en petit grup, per provocar situacions
d’interacció amb els iguals.
-
Treballar per racons per desenvolupar l’autonomia.
-
Introduir l’ús de l’ordinador a l’aula com a element
motivador.
-
Ajudar-los a activar els seus coneixements previs
abans d’iniciar un nou aprenentatge.
-
Proposar activitats el més funcionals possibles.
-
Anticipar, en la mesura del possible, el que es farà
a la següent sessió.
-
Ensenyar i potenciar les funcions de relació i
integració.
-
Potenciar l’adquisició de nous aprenentatges
-
Reforçar les àrees i els
aprenentatges ja adquirits.
Àmbit familiar: ha d’existir
relació enriquidora entre els professionals i les famílies. Un dels objectius
és seguir les mateixes pautes d’educació a casa i a l’escola, ensenyant als
pares les maneres més adequades d’actuar amb la Maria i el Joan per a promoure
aprenentatges significatius. També es facilitarà a la família orientació i eines
per a l'adquisició de tècniques bàsiques que ajuden a millorar i optimitzar la
modificació de conducta i les habilitats de comunicació i de relació.
Àmbit social: la
intervenció psicopedagògica des de l’àmbit social ha d’anar encaminada a promoure un ambient estructurat, previsible
i coherent per als alumnes. També s’han de promoure accions d’interacció amb el
medi social que l’envolta de manera que no resultin una agressió i pugui
anar-se familiaritzant, a poc a poc, amb el que passa al seu voltant. S’han
d’entrenar les emocions, les estratègies de resposta davant de situacions
imprevistes, estratègies de treball en equip i cooperació i practicar les
normes bàsiques dels jocs (guanyar, perdre, etc).
No hay comentarios:
Publicar un comentario