Joan i Maria procedixen de famílies que, per distintes
raons (baix nivell sociocultural, dificultat per a compatibilitzar la vida
familiar i laboral, etc), no disposen del temps o de la formació necessària per
a fer un correcte seguiment de la marxa escolar dels seus fills.
Són famílies amb situacions socioeconòmiques i
emocionals adverses, com ara desocupació, baixos ingressos econòmics,
inestabilitat laboral o problemes de salut d'alguns dels seus membres,
circumstàncies que poden conduir a dificultats per al seguiment familiar sobre
l'evolució escolar dels seus fills i filles.
També la pertinença al col·lectiu d'immigrants dona
lloc a dificultats per a una adequada adaptació escolar. Així, fenòmens com
el desconeixement de la llengua o de la
cultura espanyola com és el cas de Maria, que és del Marroc. La falta de
recursos econòmics, i l'absència d'una xarxa social o familiar de suport en
situacions de necessitat, poden generar obstacles per a una adequada integració
escolar i social dels xiquets i xiquetes pertanyents a este col·lectiu.
La pertinença a determinades minories ètniques o
culturals, també pot conduir l'assumpció de valors, normes de comportament o
estils de vida diferents dels habitualment transmesos pel sistema educatiu, la
qual cosa pot conduir que dites col·lectives no es vegen reflectits ni
representats pel sistema escolar. Este divorci pot excloure del sistema a
l'alumnat pertanyent a estes minories, reforçant així l'exclusió social a què
històricament s'han vist abocats.
Convé, reflexionar sobre quines són eixes dificultats
escolars i d'aprenentatge amb què es troba Joan i també Maria així com sobre les necessitats educatives que
els problemes generen, i a les que els centre
ha de tractar de respondre.
Agruparem les dificultats en tres àmbits:
- Aprenentatges instrumentals bàsics,
- Hàbits i tècniques d'estudi,
- Variables afectiuemocionals relacionades amb
l'aprenentatge escolar.
Realitzem esta divisió a fi d'aconseguir més claredat
expositiva, si bé hem de tindre en compte que totes estes variables
interaccionen entre si, de forma complexa, fins a configurar la manera
particular que Maria i Joan tenen d'aprendre i d'afrontar les exigències
escolars.
En primer lloc, s'observen dificultats importants en
la lectoescriptura, tant en els seus aspectes més formals com en la seua
dimensió comprensiva i pragmàtica. A causa del fort caràcter instrumental que
la lectoescriptura té en el nostre sistema educatiu, l'abordatge i la resposta
educativa a estos problemes resulta fonamental.
Les dificultats que presenten Joan i Maria en este àmbit són:
– Problemes en el desxiframent dels signes escrits:
repeticions, substitucions, addicions, omissions o inversions de lletres,
síl·labes o inclús paraules completes.
– Dificultats en la velocitat i el ritme lector.
– Salts de línia en la lectura i pèrdua de linealitat
en l'escriptura.
– Importants problemes en la comprensió de textos.
– Greus errors ortogràfics, com a fragmentacions o
unions indegudes, que dificulten la llegibilitat de les produccions escrites.
–Dificultats en l'expressió escrita, generalment
associades a escassetat de vocabulari, problemes de sintaxi, dificultat per a
ordenar el pensament o falta de creativitat.
– Pobresa en la comprensió i expressió oral.
Entre les respostes educatives a les dificultats, que
han de posar-se en marxa des d'este projecte i des de la pràctica docent
ordinària, destaquem:
-Proporcionar-los models de lectura correcta quant a
entonació, ritme i fluïdesa. A continuació es faran lectures conjuntes amb
ells, guiant-los fins que puguen realitzar eixa lectura correcta de forma
autònoma.
-Motivar-los perquè lligen i escriguen. Han de
seleccionar-se llibres i textos adequats a l'edat de l'alumnat, però també als
seus interessos, aficions i vivències quotidianes.
-Usar instruments i mitjans alternatius que permeten
compensar algunes de les dificultats de l'alumnat. Així, l'ús d'ordinadors i
instruments audiovisuals com a vídeos, fotografies, gràfics, etc, poden ajudar
els alumnes a superar algunes de les dificultats de comprensió.
-Desenrotllar programes de comprensió lectora que
podrien incloure els passos següents: lectura inicial i detecció del tipus de
text, busca en el diccionari de les paraules desconegudes, lectura paràgraf a
paràgraf i assignació d'un títol a cada u, subratllat de les idees principals,
realització de senzills esquemes o resums del text, formulació i contestació de
preguntes sobre el text, etc.
-Complementar les instruccions escrites amb consignes
orals.
-Realitzar activitats diverses que milloren la
lectoescriptura i la comprensió del llenguatge: formar famílies de paraules,
buscar sinònims i antònims, construir frases a partir de paraules donades,
completar frases o textos incomplets, busca d'adjectius adequats a un substantiu, etc.
- Activitats d'animació a la lectoescriptura:
dramatització de textos, descripció de personatges, presentació de llibres, ús
de la biblioteca, redacció de diaris personals o de classe, redacció
d'històries a
Partir de làmines, resumir vídeos o pel·lícules, etc.
Les necessitats educatives derivades de tals
dificultats són:
- Necessitat guiar a Joan i Maria en l'adquisició d'un
mètode d'estudi eficaç.
- Instrucció en les tècniques de treball
intel·lectual: subratllat, esquemes, resums, elaboració de treballs,
afrontament d'exàmens, ús de la biblioteca, etc.
- Confecció d'un horari setmanal d'estudi equilibrat i
personal.
-Fomentar l'esforç i la constància, així com el gust
per les produccions ben fetes.
-Ajudar a Joan i Maria a organitzar i planificar el
seu treball escolar per mitjà de l'ús d'agendes escolars, diccionaris,
organització i atenció dels materials curriculars de les diverses àrees, etc.
-Optimització de les condicions ambientals per a
l'estudi.
En el nostre projecte donarem especial importància a
una sèrie de necessitats educatives:
-Necessitat reforçar l'autoestima de Joan i Maria,
transmetent confiança en les seues possibilitats per a superar les dificultats.
-Així mateix, han de valorar-se els seus punts forts,
partint de les seues capacitats i no de les seues limitacions i reforçant
positivament els xicotets avanços i èxits aconseguits.
- Previndre hàbits escolars no adequats com els
comportaments disruptius i l'absentisme, intervenint de forma diligent en quant
comencen a detectar-se indicis dels mateixos.
- Reforçar la motivació escolar, a través de la
relació dels aprenentatges amb els interessos i vivències significatives de
l'alumnat, així com amb l'actualitat social. Només així es transmetrà la idea
de la connexió de l'educació formal amb la vida real i quotidiana.
- Transmetre a Joan i Maria expectatives positives, de
manera que valoren l'esforç personal com a mitjà per a aconseguir metes i
superar les dificultats, evitant així que assumisquen models explicatius
fatalistes que atribuïsquen les seues dificultats a factors immodificables que
escapen al seu control, com per exemple la sort.
No hay comentarios:
Publicar un comentario