lunes, 20 de mayo de 2013

Priorització de contiguts


La priorització de continguts es donarà en les dues àrees bàsiques on trobem dificultats (l’àrea de llengua i la de matemàtiques) i a més, de forma transversal treballarem la socialització i comunicació de la Maria i el Joan com a contingut bàsic. Aquesta priorització dels continguts està en funció de les dificultats que presenten la Maria i el Joan.

 

Maria presenta els següents trets de personalitat:

 

Maria quan s'expressa improvisa, no pensa el que es vol dir en la majoria de les ocasions. Demostra habitualment que té prejuís respecte dels altres. No capta idees, només tics, repeticions. De vegades, quan es troba entre companys, demostra distanciament i fredor, o simula actitud d'escolta.

De vegades parla malament dels seus companys, els insulta i rebutja, infravalorant-los.

A vegades s´automargina en activitats grupals i en el pati. Li costa iniciar interacció amb altres persones.

 

Joan presenta trets de timidesa i falta de caràcter:

 

No sap què dir davant de certes persones. Té dificultat per a parlar de temes generals o intranscendents.

Es bloqueja al preguntar o respondre. No es mostra capaç d'afirmar i defendre els seus propis drets, i expressar sentiments, pensaments, conviccions o desitjos.

No demostra confiança en les pròpies capacitats, espontaneïtat, fermesa i obertura cap als altres.

Li costa molt expressar les seues opinions, desitjos, sentiments, peticions, realitzar peticions, dir no, donar i rebre alabances.

Per tot això es planteja treballar amb Joan i Maria activitats per a millorar les seues Habilitats socials.

 

 

Socialització i Comunicació: en aquest cas és necessari que la Maria i el Joan s’adonin de la importància de poder-se comunicar amb els altres i com aquest fet facilitarà la seva integració i farà que se sentin més còmodes en altres ambients que no siguin el de casa. Treballarem amb el alumnes les normes socials de conducta en un diàleg i la comunicació no verbal. Juntament amb la comunicació també hauríem de treballar les normes de conducta a l’aula. Ens proposarem treballar bàsicament:

 

-     Interès per participar i expressar-se amb claredat i bona pronuncia.

-     Anàlisi crítica d’un missatge escoltat.

-     Interès i respecte per les intervencions dels altres.

-     Utilització del llenguatge com a eina de comunicació amb els iguals.

-     Millora del seu nivell comunicatiu.

-     Increment de la iniciativa en les relacions amb iguals.

-     Potenciació de la interacció amb les persones.

-     Millora de les seves habilitats comunicatives.


Àrea de llengua: En general, haurem de treballar la llengua com una eina de comunicació, representació, aprenentatge i transmissora d’idees i sentiments.

 

Lectura i comprensió


-       Utilització d’estratègies que afavoreixin el procés de comprensió lectora.

-       Respondre preguntes que comportin la reelaboració a partir d’un text.

-       Recerca d’informació en llibres i enciclopèdies i utilitzar Internet per buscar informació: cercadors, adreces, captar informació, seleccionar-la i organitzar-la.

-     Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, idea principal, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).

-     Lectura, comprensió i anàlisi guiada d’informacions  i relats procedents de documents audiovisuals i mitjans de comunicació.

-     Lectura conjunta guiada per aprofundir en el sentit del text, practicar algunes estratègies lectores, i aprendre a interpretar el llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes o refranys.

-     En la mesura del possible (prioritzant primer la resta de continguts) treballarem la lectura en veu alta, fer atenció a la pronunciació, al to de veu i a l’entonació perquè tots ho entenguin. Saber que cada tipus de text demana una entonació i un ritme diferent.

 

Escriptura

-       Expressió d’idees en esquemes o imatges per tal d’aplicar un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure, revisar, valorar i refer.

-       Utilització de recursos per corregir un text propi o d’altres.

-       Valoració dels propis avenços, consciència de les mancances i confiança en les millores.



-       Escriptura de textos escrits o audiovisuals senzills produïts en diferents situacions: per narrar, descriure, explicar fets o fenòmens, per fer coses com receptes, entre altres.

 


-       Participació activa i col·laborativa en interacció amb el grup o amb el mestre, en qualsevol situació comunicativa de l’aula i l’escola, tant les referides a gestió, organització, discussió de problemes que sorgeixen en el dia a dia i explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, respectant les normes que regeixen la interacció oral ( tons de paraula, to de veu, ritme).

-       Exposició de temes de manera ordenada i comprensible. Participació activa en els diàlegs o debats, aportant i defensant idees pròpies i defensant o contradient, si cal, les dels altres amb arguments raonats.

-       Producció de textos orals i audiovisuals (descripcions, explicacions, justificacions, presentacions de temes), amb preparació prèvia utilitzant recursos adequats (to de veu, gesticulació, suports visuals).

 

Coneixements del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

-     Coneixement de la manera d’organitzar un text segons si és una explicació, una notícia, una recepta, una instrucció o alguna altra tipologia. Pràctica amb totes les tipologies.

-     Aplicació de tots els recursos que s’ofereixen a l’aula per millorar el treball escrit personal: consulta al diccionari o a algún altre, llibreta personal, memorització, o bé orientar-se a partir del coneixement de la llengua (analogia, família de paraules).

 

Àrea de matemàtiques: La priorització de continguts ha d’estar encaminada a reforçar els coneixements apressos i no oblidar-los. En quant a la resolució de problemes, no sap com operar, com transcriure la informació per saber què es demana al problema i quines operacions els cal fer. Per tant no parlaríem únicament de problemes lògico-matematics, sinó també lingüístic-comprensius, ja que presenta una mancança de coneixements de certs termes lingüístics en què es plantegen els problemes. Per tant, cal treballar la representació de l’enunciat del problema en la memòria, els coneixements bàsics sobre la resolució de problemes (patrons i esquemes principals), el reforç dels conceptes matemàtics bàsics que ens permetran entendre el problema i, sobretot, la lògica del problema.

 


-       Estimulació de la comprensió del significat més que la mera repetició del contingut.

-       Percepció de l'ús dels matisos semàntics i sintàctics del llenguatge després de llegir diferents enunciats de problemes i textos.

-       Presa de notes i recollida de les dades significatives de l’enunciat llegit, per a identificar els detalls narratius rellevants d’un problema.

-       Planificació, direcció i revisió dels passos que condueixen a una comprensió efectiva dels enunciats i textos.

-       Retroalimentació en els processos de comprensió,  centrar la retroalimentació del professor en aquestes estratègies i en la valoració de les dades importants de l’enunciat del problema.

-       Treball dels conceptes de causa, efecte i seqüència, elements necessaris per a entendre l’enunciat d’un problema.

-       Identificació de les relacions entre les diferents idees contingudes en l’enunciat: reconèixer i interpretar les següents estructures expositives que podem trobar en un problema: descripció, agrupació, causa i efecte, aclariment i comparació.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario