La
priorització de continguts es donarà en les dues àrees bàsiques on trobem
dificultats (l’àrea de llengua i la de matemàtiques) i a més, de forma
transversal treballarem la socialització
i comunicació de la Maria i el Joan com a contingut bàsic. Aquesta
priorització dels continguts està en funció de les dificultats que presenten la
Maria i el Joan.
Maria presenta els següents trets
de personalitat:
Maria quan s'expressa
improvisa, no pensa el que es vol dir en la majoria de les ocasions. Demostra
habitualment que té prejuís respecte dels altres. No capta idees, només tics,
repeticions. De vegades, quan es troba entre companys, demostra distanciament i
fredor, o simula actitud d'escolta.
De vegades parla
malament dels seus companys, els insulta i rebutja, infravalorant-los.
A vegades
s´automargina en activitats grupals i en el pati. Li costa iniciar interacció
amb altres persones.
Joan presenta trets de timidesa i
falta de caràcter:
No sap què dir davant
de certes persones. Té dificultat per a parlar de temes generals o
intranscendents.
Es bloqueja al
preguntar o respondre. No es mostra capaç d'afirmar i defendre els seus propis
drets, i expressar sentiments, pensaments, conviccions o desitjos.
No demostra confiança
en les pròpies capacitats, espontaneïtat, fermesa i obertura cap als altres.
Li costa molt
expressar les seues opinions, desitjos, sentiments, peticions, realitzar
peticions, dir no, donar i rebre alabances.
Per tot això es planteja
treballar amb Joan i Maria activitats per a millorar les seues Habilitats
socials.
Socialització i Comunicació: en aquest cas és necessari que la Maria i el Joan s’adonin de la
importància de poder-se comunicar amb els altres i com aquest fet facilitarà la
seva integració i farà que se sentin més còmodes en altres ambients que no
siguin el de casa. Treballarem amb el alumnes les normes socials de conducta en
un diàleg i la comunicació no verbal. Juntament amb la comunicació també
hauríem de treballar les normes de conducta a l’aula. Ens proposarem treballar bàsicament:
-
Interès
per participar i expressar-se amb claredat i bona pronuncia.
-
Anàlisi
crítica d’un missatge escoltat.
-
Interès
i respecte per les intervencions dels altres.
-
Utilització
del llenguatge com a eina de comunicació amb els iguals.
-
Millora
del seu nivell comunicatiu.
-
Increment
de la iniciativa en les relacions amb iguals.
-
Potenciació
de la interacció amb les persones.
-
Millora
de les seves habilitats comunicatives.
Àrea de llengua: En general, haurem de
treballar la llengua com una eina de comunicació, representació, aprenentatge i
transmissora d’idees i sentiments.
Lectura i comprensió
-
Utilització
d’estratègies que afavoreixin el procés de comprensió lectora.
-
Respondre
preguntes que comportin la reelaboració a partir d’un text.
-
Recerca
d’informació en llibres i enciclopèdies i utilitzar Internet per buscar
informació: cercadors, adreces, captar informació, seleccionar-la i
organitzar-la.
-
Utilització
d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i
després de la lectura (planificació, anticipació, idea principal, identificació
de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a
partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen
part del text).
-
Lectura,
comprensió i anàlisi guiada d’informacions
i relats procedents de documents audiovisuals i mitjans de comunicació.
-
Lectura
conjunta guiada per aprofundir en el sentit del text, practicar algunes
estratègies lectores, i aprendre a interpretar el llenguatge literari:
derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes
o refranys.
-
En la mesura del possible (prioritzant primer la
resta de continguts) treballarem la lectura en veu alta, fer atenció a la
pronunciació, al to de veu i a l’entonació perquè tots ho entenguin. Saber que
cada tipus de text demana una entonació i un ritme diferent.
Escriptura
-
Expressió
d’idees en esquemes o imatges per tal d’aplicar un procés reflexiu en
l’escriptura de textos: pensar, escriure, revisar, valorar
i refer.
-
Utilització
de recursos per corregir un text propi o d’altres.
-
Valoració
dels propis avenços, consciència de les mancances i confiança en les millores.
-
Escriptura
de textos escrits o audiovisuals senzills produïts en diferents situacions: per
narrar, descriure, explicar fets o fenòmens, per fer coses com receptes, entre
altres.
-
Participació
activa i col·laborativa en interacció amb el grup o amb el mestre, en qualsevol
situació comunicativa de l’aula i l’escola, tant les referides a gestió,
organització, discussió de problemes que sorgeixen en el dia a dia i explicació
de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i
aprenentatge, respectant les normes que regeixen la interacció oral ( tons de
paraula, to de veu, ritme).
-
Exposició
de temes de manera ordenada i comprensible. Participació activa en els diàlegs
o debats, aportant i defensant idees pròpies i defensant o contradient, si cal,
les dels altres amb arguments raonats.
-
Producció
de textos orals i audiovisuals (descripcions, explicacions, justificacions,
presentacions de temes), amb preparació prèvia utilitzant recursos adequats (to
de veu, gesticulació, suports visuals).
Coneixements del
funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
-
Coneixement
de la manera d’organitzar un text segons si és una explicació, una notícia, una
recepta, una instrucció o alguna altra tipologia. Pràctica amb totes les
tipologies.
-
Aplicació
de tots els recursos que s’ofereixen a l’aula per millorar el treball escrit
personal: consulta al diccionari o a algún altre, llibreta personal,
memorització, o bé orientar-se a partir del coneixement de la llengua
(analogia, família de paraules).
Àrea de matemàtiques: La
priorització de continguts ha d’estar encaminada a reforçar els coneixements
apressos i no oblidar-los. En quant a la resolució de problemes, no sap com
operar, com transcriure la informació per saber què es demana al problema i
quines operacions els cal fer. Per tant no parlaríem únicament de problemes lògico-matematics, sinó
també lingüístic-comprensius, ja
que presenta una mancança de coneixements de certs termes lingüístics en què es
plantegen els problemes. Per tant, cal treballar la representació de l’enunciat del problema en la memòria, els
coneixements bàsics sobre la resolució de problemes (patrons i esquemes
principals), el reforç dels conceptes matemàtics bàsics que ens permetran
entendre el problema i, sobretot, la lògica del problema.
-
Estimulació
de la comprensió del significat més que la mera repetició del contingut.
-
Percepció
de l'ús dels matisos semàntics i sintàctics del llenguatge després de llegir
diferents enunciats de problemes i textos.
-
Presa
de notes i recollida de les dades significatives de l’enunciat llegit, per a
identificar els detalls narratius rellevants d’un problema.
-
Planificació,
direcció i revisió dels passos que condueixen a una comprensió efectiva dels
enunciats i textos.
-
Retroalimentació
en els processos de comprensió, centrar
la retroalimentació del professor en aquestes estratègies i en la valoració de
les dades importants de l’enunciat del problema.
-
Treball
dels conceptes de causa, efecte i seqüència, elements necessaris per a entendre
l’enunciat d’un problema.
-
Identificació
de les relacions entre les diferents idees contingudes en l’enunciat:
reconèixer i interpretar les següents estructures expositives que podem trobar
en un problema: descripció, agrupació, causa i efecte, aclariment i comparació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario