Per avaluar el nivell
de coneixements actuals de Maria i Joan en l´àrea de llengua i en
l´àrea de matemàtiques tindrem present que, fins ara, amb suports continuats
per part dels mestres, el Joan i la Maria no han aconseguit assolir els objectius i
continguts bàsics en les àrees curriculars instrumentals. Com que ens interessa
saber no només allò que no sap fer, sinó
també allò que sap fer i el que pot fer amb ajut, la proposta consistirà en
preparar-li uns exercicis que parteixin d’un nivell senzill i ens permetin anar
augmentant el grau de dificultat per veure on està en aquests moments, què sap
fer, què més pot fer si li proporcionem petits ajuts i quines dificultats troba
per resoldre aquest tipus d’activitats.
Abans de començar a passar-li
les proves, dedicarem una sessió a interactuar amb els dos alumnes. Després
d’haver conversat amb la seva tutora, i un cop sapiguem quin tipus d’activitats
li són gratificants i quines consideracions ens cal tenir en compte, d’entrada,
a nivell de la relació que establim amb ella per tal que es senti tranquil·la,
li proposarem un joc tipus memory per
exemple. Aquesta sessió ens servirà per tenir una primera impressió del seu
nivell de llenguatge i per veure quin tipus de relació estableix amb persones
poc conegudes però dins un entorn que li és conegut i al mateix temps ens
permetrà establir amb ella una relació positiva i sense generar-li ansietat.
També d’aquesta primera sessió intentarem treure quins són aquells reforços
positius que li funcionen i quins és millor que evitem.
Després
de molt deliberar sobre les proves que havíem de passar hem pres la decisió de
triar 3 proves de llengua i una de matemàtiques ja que el que valorem a les
proves de llengua és més extrapolable a altres àrees, matèries i vivències
personals de el Joan i la Maria
i permetran poder aprofundir en la vessant comunicativa.
Pel
que fa al grau d’ajuda previst
tindrem en compte que en tots els casos (activitats i assignatures) podem
trobar ítems amb el mateix grau d’ajut. Aquests ítems per a no repetir-los, són
els que presentem a continuació (i que seran comuns en tots els exercicis que
presentem):
- Presentarem l’activitat en forma
estimulant, amena i divertida.
- L’activitat estarà estructurada en fases que seran
predictibles per a que puguin anticipar allò que succeirà.
- Dirigirem l’activitat, no
esperarem les iniciatives dels per a establir interaccions. Les
interaccions amb la Maria
seran clares i comprensibles.
- Proporcionarem pictogrames, moviments,
gestos, signes i paraules senzilles per a orientar a la Maria quan ha fet bé una
secció del problema, quan s’ha equivocat
i també quan ha de tornar a refer una part del problema.
- Per a ajudar al Joan i la Maria a resoldre l’activitat,
estimularem les seves motivacions espontànies, és a dir, respectarem la seva
pròpia iniciativa, la deixarem fer a ella primer abans de dirigir-la nosaltres,
que actuï per si mateixa, que descobreixi coses, que experimenti i després,
podrem recolzar-la.
-
L’ambient
de treball serà relaxat i distés.
- Mostrarem molt clarament el sentit d’allò que se li demana als alumnes.
- Proporcionarem
ajuda d’aprenentatge sense errors, i no per assaig i error.
DICTAT
Objectius
- Observar si té dificultats per
associar les grafies amb els sons corresponents.
- Comprovar si ha adquirit l’ortografia
natural (omissions, inversions, no correspondència so-grafia,...).
- Avaluar el nivell de la Maria en l’ús de normes
ortogràfiques pròpies dels cicles inicial i mitjà: ús de majúscules i punts,
majúscules en noms propis, r/rr , s sorda /s sonora...
- Detectar l’origen de les possible
dificultats i esbrinar si es deuen a l’adquisició del sistema alfabètic sense
intervenció d’altres factors com la manca de vocabulari, l’estar més pendent
del que es vol dir que de com es diu,...
- Observar el traç i la manera d’agafar
el llapis.
- Observar com distribueix i/o aprofita
l’espai del full.
Material
Text per dictar, fulls blancs i material per escriure
Descripció
Abans de
començar el dictat, li comentarem què volem veure, que necessitem que estigui
atenta i recordi tot el que sap de com ha d’escriure. Li llegirem cada frase
una vegada tota seguida per saber què
diu i després li anirem llegint poc a poc perquè pugui anar-la escrivint. Cal
que primer l’escolti sencera per entendre-la i després ja l’escriurà quan li
repetim. Frases del dictat: Ahir vaig anar a
jugar amb la sorra. / La Maria
i la Laura van
anar a jugar a la platja. / A la muntanya hi havia moltes castanyes. /Al conte
blau hi ha una bruixa a la portada. / Les tortugues tenen unes closques molt
dures.
Graus
d’ajuda previstos
Ritme del dictat: s’adaptarà a la velocitat a la que
veiem que escriu el Joan i la Maria
i, si ens demana amb quina grafia s’escriu algun so, li respondrem tot
prenent-ne nota.
Significats: davant d’una paraula desconeguda es
pot quedar parada per la
desconeixença de la mateixa, en aquest cas es contextualitzarà la paraula en
una altra frase o es definirà el seu significat per a què la Maria pugui saber de quina
paraula es tracta.
Problemes a l’escriure: li donarem pistes: Fixa’t com sona, saps algun nom que comenci
per aquest so? Quina és la primera lletra d’aquest nom?
Traç poc clar (per una
mala subjecció del llapis):
li mostrarem com l’ha d’agafar fent nosaltres de model amb un altre llapis. En
cas que no sàpiga imitar la posició dels dits provarem de posar-li un adaptador
per ajudar-la a col·locar-los correctament.
Dificultats per aprofitar
l’espai del que disposa per fer la tasca: li suggerirem de fer un marge per tal de saber on ha de
començar cada frase. Si malgrat tot no se’n surt li farem uns punts marcant
l’inici de cadascuna de les frases.
Un cop acabat el dictat: Un cop acabat el dictat li demanarem
que el repassi. En les paraules que s’hagi equivocat i que creiem que amb una
petita ajuda pot resoldre sola li donarem alguna pista: què posa aquí? Si llegeix el
que ha de dir tornarem a preguntar:n’estàs
segura? En cas que no vegi l’errada li podem suggerir si coneix alguna
norma que pugui fer servir , per exemple Recordes
què passa amb els plurals?
Valoració
de l’exercici
- Ortografia natural (que puguem entendre
allò que diu) encara que no segueixi les normes d’ortografia arbitrària.
- Normes ortogràfiques tant del cicle
inicial com del mitjà Objectius propis
del cicle inicial: les majúscules, els punts finals, els plurals en –es, hi
ha/ hi havia, vaig, br /bl, g/j/gu, c/qu i r/rr. / Altres normes que pugui haver utilitzat: ja siguin pròpies del cicle superior o simplement fruit d’una
bona memòria visual.
- Traç de les lletres: per establir si cal
fer un reforç de cal·ligrafia
- Aprofitament de l’espai del que
disposava per fer l’activitat
-
Ritme de
l’activitat: si
ha pogut seguir un ritme normal o s’han hagut de repetir força les diferents
paraules/frases
LECTURA EN VEU ALTA/LECTURA
COMPRENSIVA
Objectius
- Valorar el nivell de mecànica lectora.
- Detectar si llegeix de manera més
global i, per tant reconeix paraules conegudes i li costen aquelles que
desconeix o, per contra, llegeix de manera analítica i no es percep diferència
en la manera que llegeix aquestes paraules en relació amb la resta del text.
- Valorar el grau de comprensió
- Veure quin record directe té de la
lectura.
- Comprovar si identifica la idea central i els detalls que la sustenten.
- Comprovar si la retroalimentació de
l’adult l’ajuda en la comprensió i la motivació.
- Observar si
és capaç de relacionar les idees i la informació extretes del text amb les
idees o informació que ha emmagatzemat ja en la seva ment.
- Observar si és capaç de focalitzar
l'atenció en la tasca que se li demana.
- Comprovar si les dificultats que
s’observen són degudes a un problema de dificultat de comprensió lectora o de
comprensió verbal en general.
- Observar com expressa de manera oral
la idea principal d’un text.
- Observar quin tipus de resposta dóna a
les preguntes obertes (monosíl·labs, frases simples,...)
Material
Text per
llegir.
Descripció
Lectura en
veu alta del text La Tània s’ha perdut. Ens sembla que el
contingut del text és prou conegut pels nens d’aquesta edat i que això pot
ajudar-la en la comprensió. Un cop feta la lectura li demanem que ens expliqui
el que ha llegit. El text també ens pot portar a mantenir amb ella una conversa
sobre els seus costums a l’hora d’anar a comprar, si se sent identificada amb
la família del text o no, el perquè,... TEXT:
Ens
agrada anar de botigues amb els pares als grans magatzems. Sempre hi ha
novetats i ens diverteix veure-hi tantes coses: joguines, ornaments, roba i
fins i tot animals i plantes. En reunir-nos tots ens
duem la sorpresa de què la Tània
no és amb ningú!. Comencem a buscar-la però no la trobem. On pot ser?
Notava que els meus pares estaven cada cop més enfadats, però no volien anar a
sol·licitar que la cridessin per els altaveus dels magatzems. Ja tenia nou anys
per no extraviar-se! al final la vam trobar asseguda a terra, fullejant
tranquil·lament un llibre.
Graus
d’ajuda previstos
Abans: Li deixarem
preparar una part del text abans d’iniciar la lectura en veu alta per tal que
no s’angoixi.
Lectura en veu alta: si veiem que li
costa molt la lectura li llegirem primer per a què pugui fixar-se en l’entonació i les
paraules del text.
Durant: Si durant la
lectura ens demana què diu alguna paraula concreta l’ajudarem a desxifrar-la, i
també li aclarirem el que vol dir si ens ho demana. Un cop feta la primera
valoració del que ha comprès, si cal li llegirem nosaltres el text en veu alta
per ajudar-la en la comprensió.
Problemes amb el
suport:
si a
li costa llegir el text comprovarem que no sigui degut a la mida o tipografia
de la lletra utilitzada.
En la comprensió: Ajudar a determinar quins
aspectes del text són els més importants. Començarem amb preguntes tancades de
resposta simple. En fer preguntes més obertes, si no sap què respondre,
l’ajudarem a acotar les possibles respostes.
Valoració
de l’exercici
-
Nivell de
lectura: si
és capaç de desxifrar el codi escrit, si fa omissions o inversions, si canvia
paraules, si es perd,... També, en cas que tingui dificultats podrem observar
de quin tipus són, si estan en la via fonològica (més analítica) o en la via
lèxica ( més global) i això ens permetrà fer una millor previsió dels ajuts que
necessita per a millorar la seva lectura.
-
Entonació: sap
diferenciar els diferents signes del text i fa l’entonació correcta.
-
Comprensió
lectora:
veient si és només memorística o és capaç de fer inferències.
-
Comprensió
oral:
a l’hora de respondre les nostres preguntes o en cas que li llegim nosaltres el
text, podrem avaluar si cal anar rebaixant el nivell de vocabulari o si ella mateixa és capaç d’entendre’l pel
context. Desenvolupament d’estratègies
metacognitives.
-
Relaciona les
idees i la informació extretes del text amb les idees pròpies.
-
Identifica
els detalls
narratius rellevants .
-
Identifica
les relacions
entre les diferents idees contingudes en el text.
-
Focalitza
l'atenció
-
Expressa les
seves idees
de manera clara.
Utilitza frases a l’hora de respondre a les preguntes
o només monosíl·labs.
“LLEGEIX I INVENTA FRASES”
Objectius
- Avaluar les competències bàsiques de
lectura de paraules
- Avaluar la comprensió del significat
- Avaluar la producció de frases amb
significat
- Conèixer el grau d’imaginació i de
recursos creatius
Material
Fitxa i material per a escriure
Descripció
Es tracta de
passar una fitxa amb dues instruccions clares. La primera instrucció és : “Llegeix aquestes paraules seguint l’ordre
dels números”. Un cop llegides les paraules, es passarà al segon enunciat:
“Inventa una frase per a cada paraula.
Per exemple: La Raquel
juga a pilota. Després, escriu-la”. Es deixarà el temps necessari per a
realitzar l’exercici. Les paraules poden ser: Raquel,
tenir, nen, pilota, avi, amics, gossos, plat, Pere, diari, sol, muntanya,
paraigua, cares, cargol, 24 anys, jugar, passejar, llegir, trencat, menjar,
brillar, estar, ser, tenir, amics, plat.
Graus
d’ajuda previstos
Lectura: es farà amb suport per saber si
realment s’ha entès el que es demana i es donarà el suport que calgui quan
sorgeixi una dificultat
Problemes de significat: si no coneix el significat d’una
paraula abans de donar-lo es donarà una altra frase d’exemple que contingui la
paraula per tal de que utilitzi el context per esbrinar-ne el significat.
Problemes de creació: si el problema està en la creació de
la frase es donaran pistes sobre la paraula en concret per a potenciar que
sigui la Maria
la que pensi que pot passar amb un objecte/persona o acció en concret.
Valoració
de l’exercici
- Lectura:
Com llegeix.
- Pronunciació
de les paraules.
- Comprensió
del que llegeix (tan
a nivell de frase com a nivell de paraula).
- On,
quan i per què demana ajuda
o quan no ho fa i ho hauria de fer.
- Quin
tipus d’errors comet
i on presenta més dificultats en la redacció de les frases: aspectes
gramaticals, ortogràfics, descuits, errors que es repeteixen, de conjugació,
signes de puntuació, morfològics...
- Vocabulari
que domina: si totes
les frases són iguals, si fa servir les mateixes paraules a totes les frases..
-
Tipus de grafia: com és la lletra, com s’estructura
l’espai disponible.
PROBLEMA ARITMÈTIC AMB MULTIPLICACIÓ. “LES
POMES DE LA ROCÍO”
Objectius
- Comprovar si sap interpretar
l'enunciat.
- Valorar si aplica la multiplicació amb
números naturals o utilitza la suma repetida per donar resposta a la situació
plantejada.
- Observar quines estratègies i
procediments de resolució li van millor (esquemes, representació gràfica,
simulació).
- Verificar si és capaç de expressar
oralment, per escrit i amb dibuixos el procés realitzat.
- Comprovar si té adquirides unes
estratègies de resolució clares en funció del tipus de problema plantejat
(part/tot)
Material
Fitxes, pomes,
caixes i materials per a escriure
Descripció
Es
presenta un problema: “ La Rocío
té dues bosses de pomes amb 5 pomes cadascuna. Quantes pomes té? I si té 10 capses amb dues bosses de cinc
pomes a cada capsa, quantes pomes té?” D’entrada se li demana al
Joan que resolgui el problema sense cap més orientació.
Graus d’ajuda previstos
Reinterpretar el
problema: si
no entén el problema el guiarem per a que entengui la situació plantejada:
quantes parts té el problema? Què volem
saber primer? si sabem què té a cada bossa (parts) i volem saber quant té en
total (tot) què haurem de fer? Quantes bosses té la Rocío ? I quantes pomes hi ha
a cada bossa? Ara que ja sabem quantes pomes té en dues bosses, com et sembla
que podem saber quantes pomes hi ha en les 10 capses? (D’aquests ajuts només li
donarem els que necessiti, si amb el primer en té prou no n’hi donarem més.)
Ajuda visual: si amb la reinterpretació verbal no en
té prou se li presentaran dues vinyetes:
Una
primera vinyeta pintada on apareix la
Rocío amb dues bossetes de pomes amb cinc pomes a cadascuna,
i es pregunta a la María :
quantes bossetes té la Rocío ?
Quantes pomes hi ha en cada bosseta? Quantes pomes té entre les dues bosses?
Una segona vinyeta on apareix la
Rocío amb deu caixes i dins de cada caixa hi ha dues bossetes
de pomes amb cinc pomes cadascuna. Al dibuix es veu la Rocío que està pensant, i
s’hi pot llegir: quantes pomes hi ha en
total?
Material per manipular: Treballarem
amb material manipulatiu amb la finalitat d'afavorir la transferència entre les
diferents representacions dels conceptes matemàtics.
Farem servir senyals, per exemple, si té dubtes per
determinar l’operació traurem 2 fitxes amb els signes x, ÷ per a que reflexioni
quina serà l’operació convenient.
Problemes amb la tria
d’operacions: Mostrarem
el sentit del problema i d’allò que se li demana. Donarem una única opció quan hagi estigui
dubtant entre dues possibles vies de resolució.
Valoració de l’exercici
- Valorarem
si el Joan recorda la
informació important, descobreix una relació i formula una decisió.
- Valorarem si fa una lectura i una
interpretació de la informació, manipula aquesta informació, pren decisions i en treu conclusions.
- Observarem
si fa correctament
les comparacions, l’anàlisi de dades, i la reflexió lògica. Si llegeix i comprèn el problema.
- Elabora
un pla de resolució.
- Tradueix
l’enunciat al llenguatge matemàtic.
- Utilitza
una o diferents estratègies
i procediments de resolució.
- Concreta
una solució.
- Comprova
els resultats.
- Ordena
i agrupa les xifres
abans de multiplicar.
- Reconeix
el procés i la
mecànica de la multiplicació.
- Sap
resoldre multiplicacions
senzilles amb unitats.
- Sap
resoldre
multiplicacions per la unitat seguida de zeros.
- Utilitza la doble multiplicació (combinació de multiplicacions) per a resoldre
problemes.
- Atén
a les preguntes i a
les explicacions que se li fan.
- Respon
a les preguntes que
se li fa amb monosíl·labs, paraules o oracions.
- Reprodueix
la història que se li
ha explicat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario