domingo, 19 de mayo de 2013

Avaluació curricular



Per avaluar el nivell de coneixements actuals de Maria i Joan en l´àrea de llengua i en l´àrea de matemàtiques tindrem present que, fins ara, amb suports continuats per part dels mestres, el Joan i la Maria no han aconseguit assolir els objectius i continguts bàsics en les àrees curriculars instrumentals. Com que ens interessa saber  no només allò que no sap fer, sinó també allò que sap fer i el que pot fer amb ajut, la proposta consistirà en preparar-li uns exercicis que parteixin d’un nivell senzill i ens permetin anar augmentant el grau de dificultat per veure on està en aquests moments, què sap fer, què més pot fer si li proporcionem petits ajuts i quines dificultats troba per resoldre aquest tipus d’activitats.

 

Abans de començar a passar-li les proves, dedicarem una sessió a interactuar amb els dos alumnes. Després d’haver conversat amb la seva tutora, i un cop sapiguem quin tipus d’activitats li són gratificants i quines consideracions ens cal tenir en compte, d’entrada, a nivell de la relació que establim amb ella per tal que es senti tranquil·la, li proposarem un joc tipus memory per exemple. Aquesta sessió ens servirà per tenir una primera impressió del seu nivell de llenguatge i per veure quin tipus de relació estableix amb persones poc conegudes però dins un entorn que li és conegut i al mateix temps ens permetrà establir amb ella una relació positiva i sense generar-li ansietat. També d’aquesta primera sessió intentarem treure quins són aquells reforços positius que li funcionen i quins és millor que evitem.

 

Després de molt deliberar sobre les proves que havíem de passar hem pres la decisió de triar 3 proves de llengua i una de matemàtiques ja que el que valorem a les proves de llengua és més extrapolable a altres àrees, matèries i vivències personals de el Joan i la Maria i permetran poder aprofundir en la vessant comunicativa.

 

Pel que fa al grau d’ajuda previst tindrem en compte que en tots els casos (activitats i assignatures) podem trobar ítems amb el mateix grau d’ajut. Aquests ítems per a no repetir-los, són els que presentem a continuació (i que seran comuns en tots els exercicis que presentem):

 

-     Presentarem l’activitat en forma estimulant, amena i divertida.

-     L’activitat estarà estructurada en fases que seran predictibles per a que puguin anticipar allò que succeirà.

-     Dirigirem l’activitat, no esperarem les iniciatives dels per a establir interaccions. Les interaccions amb la Maria seran clares i comprensibles.

-     Proporcionarem pictogrames, moviments, gestos, signes i paraules senzilles per a orientar a la Maria quan ha fet bé una secció del problema, quan s’ha equivocat  i també quan ha de tornar a refer una part del problema.

-     Per a ajudar al Joan i la Maria a resoldre l’activitat, estimularem les seves motivacions espontànies, és a dir, respectarem la seva pròpia iniciativa, la deixarem fer a ella primer abans de dirigir-la nosaltres, que actuï per si mateixa, que descobreixi coses, que experimenti i després, podrem recolzar-la.

-     L’ambient de treball serà relaxat i distés.

-     Mostrarem molt clarament el sentit d’allò que se li demana als alumnes.

-     Proporcionarem ajuda d’aprenentatge sense errors, i no per assaig i error.
 
DICTAT
Objectius
-  Observar si té dificultats per associar les grafies amb els sons corresponents.
-  Comprovar si ha adquirit l’ortografia natural (omissions, inversions, no correspondència so-grafia,...).
-  Avaluar el nivell de la Maria en l’ús de normes ortogràfiques pròpies dels cicles inicial i mitjà: ús de majúscules i punts, majúscules en noms propis, r/rr , s sorda /s sonora...
-  Detectar l’origen de les possible dificultats i esbrinar si es deuen a l’adquisició del sistema alfabètic sense intervenció d’altres factors com la manca de vocabulari, l’estar més pendent del que es vol dir que de com es diu,...
-  Observar el traç i la manera d’agafar el llapis.
-  Observar com distribueix i/o aprofita l’espai del full.
Material
Text per dictar, fulls blancs i material per escriure
Descripció
Abans de començar el dictat, li comentarem què volem veure, que necessitem que estigui atenta i recordi tot el que sap de com ha d’escriure. Li llegirem cada frase una vegada tota seguida  per saber què diu i després li anirem llegint poc a poc perquè pugui anar-la escrivint. Cal que primer l’escolti sencera per entendre-la i després ja l’escriurà quan li repetim. Frases del dictat: Ahir vaig anar a jugar amb la sorra. / La Maria i la Laura van anar a jugar a la platja. / A la muntanya hi havia moltes castanyes. /Al conte blau hi ha una bruixa a la portada. / Les tortugues tenen unes closques molt dures.
Graus d’ajuda previstos
Ritme del dictat: s’adaptarà a la velocitat a la que veiem que escriu el Joan i la Maria i, si ens demana amb quina grafia s’escriu algun so, li respondrem tot prenent-ne nota.
Significats: davant d’una paraula desconeguda es pot quedar parada per la desconeixença de la mateixa, en aquest cas es contextualitzarà la paraula en una altra frase o es definirà el seu significat per a què la Maria pugui saber de quina paraula es tracta.
Problemes a l’escriure: li donarem pistes: Fixa’t com sona, saps algun nom que comenci per aquest so? Quina és la primera lletra d’aquest nom?
Traç poc clar (per una mala subjecció del llapis): li mostrarem com l’ha d’agafar fent nosaltres de model amb un altre llapis. En cas que no sàpiga imitar la posició dels dits provarem de posar-li un adaptador per ajudar-la a col·locar-los correctament.
Dificultats per aprofitar l’espai del que disposa per fer la tasca: li suggerirem de fer un marge per tal de saber on ha de començar cada frase. Si malgrat tot no se’n surt li farem uns punts marcant l’inici de cadascuna de les frases.
Un cop acabat el dictat: Un cop acabat el dictat li demanarem que el repassi. En les paraules que s’hagi equivocat i que creiem que amb una petita ajuda pot resoldre sola li donarem alguna pista: què posa aquí? Si  llegeix el que ha de dir tornarem a preguntar:n’estàs segura? En cas que no vegi l’errada li podem suggerir si coneix alguna norma que pugui fer servir , per exemple Recordes què passa amb els plurals?
 
Valoració de l’exercici
-  Ortografia natural (que puguem entendre allò que diu) encara que no segueixi les normes d’ortografia arbitrària.
-  Normes ortogràfiques tant del cicle inicial com del mitjà Objectius propis del cicle inicial: les majúscules, els punts finals, els plurals en –es, hi ha/ hi havia, vaig, br /bl, g/j/gu, c/qu i r/rr. / Altres normes que pugui haver utilitzat: ja siguin pròpies  del cicle superior o simplement fruit d’una bona memòria visual.
-  Traç de les lletres: per establir si cal fer un reforç de cal·ligrafia
-  Aprofitament de l’espai del que disposava per fer l’activitat
-  Ritme de l’activitat: si ha pogut seguir un ritme normal o s’han hagut de repetir força les diferents paraules/frases
 
 
 
 
LECTURA EN VEU ALTA/LECTURA COMPRENSIVA
Objectius
-  Valorar el nivell de mecànica lectora.
-  Detectar si llegeix de manera més global i, per tant reconeix paraules conegudes i li costen aquelles que desconeix o, per contra, llegeix de manera analítica i no es percep diferència en la manera que llegeix aquestes paraules en relació amb la resta del text.
-  Valorar el grau de comprensió
-  Veure quin record directe té de la lectura.
-  Comprovar si identifica la idea central i els detalls que la sustenten.
-  Comprovar si la retroalimentació de l’adult l’ajuda en la comprensió i la motivació.
-  Observar si és capaç de relacionar les idees i la informació extretes del text amb les idees o informació que ha emmagatzemat ja en la seva ment.
-  Observar si és capaç de focalitzar l'atenció en la tasca que se li demana.
-  Comprovar si les dificultats que s’observen són degudes a un problema de dificultat de comprensió lectora o de comprensió verbal en general.
-  Observar com expressa de manera oral la idea principal d’un text.
-  Observar quin tipus de resposta dóna a les preguntes obertes (monosíl·labs, frases simples,...)
 
Material
Text per llegir.
Descripció
Lectura en veu alta del text La Tània s’ha perdut. Ens sembla que el contingut del text és prou conegut pels nens d’aquesta edat i que això pot ajudar-la en la comprensió. Un cop feta la lectura li demanem que ens expliqui el que ha llegit. El text també ens pot portar a mantenir amb ella una conversa sobre els seus costums a l’hora d’anar a comprar, si se sent identificada amb la família del text o no, el perquè,... TEXT: Ens agrada anar de botigues amb els pares als grans magatzems. Sempre hi ha novetats i ens diverteix veure-hi tantes coses: joguines, ornaments, roba i fins i tot animals i plantes. En reunir-nos tots ens duem la sorpresa de què la Tània no és amb ningú!. Comencem a buscar-la però no la trobem. On pot ser? Notava que els meus pares estaven cada cop més enfadats, però no volien anar a sol·licitar que la cridessin per els altaveus dels magatzems. Ja tenia nou anys per no extraviar-se! al final la vam trobar asseguda a terra, fullejant tranquil·lament un llibre.
Graus d’ajuda previstos
Abans: Li deixarem preparar una part del text abans d’iniciar la lectura en veu alta per tal que no s’angoixi.
Lectura en veu alta: si veiem que li costa molt la lectura li llegirem primer per a què pugui fixar-se en l’entonació i les paraules del text.
Durant: Si durant la lectura ens demana què diu alguna paraula concreta l’ajudarem a desxifrar-la, i també li aclarirem el que vol dir si ens ho demana. Un cop feta la primera valoració del que ha comprès, si cal li llegirem nosaltres el text en veu alta per ajudar-la en la comprensió.
Problemes amb el suport: si a li costa llegir el text comprovarem que no sigui degut a la mida o tipografia de la lletra utilitzada.
En la comprensió: Ajudar a determinar quins aspectes del text són els més importants. Començarem amb preguntes tancades de resposta simple. En fer preguntes més obertes, si no sap què respondre, l’ajudarem a acotar les possibles respostes.
Valoració de l’exercici
-  Nivell de lectura: si és capaç de desxifrar el codi escrit, si fa omissions o inversions, si canvia paraules, si es perd,... També, en cas que tingui dificultats podrem observar de quin tipus són, si estan en la via fonològica (més analítica) o en la via lèxica ( més global) i això ens permetrà fer una millor previsió dels ajuts que necessita per a millorar la seva lectura.
-  Entonació: sap diferenciar els diferents signes del text i fa l’entonació correcta.
-  Comprensió lectora: veient si és només memorística o és capaç de fer inferències.
-  Comprensió oral: a l’hora de respondre les nostres preguntes o en cas que li llegim nosaltres el text, podrem avaluar si cal anar rebaixant el nivell de vocabulari o  si ella mateixa és capaç d’entendre’l pel context. Desenvolupament d’estratègies metacognitives.
-  Relaciona les idees i la informació extretes del text amb les idees pròpies.
-  Identifica els detalls narratius rellevants .
-  Identifica les relacions entre les diferents idees contingudes en el text.
-  Focalitza l'atenció
-  Expressa les seves idees de manera clara.
Utilitza frases a l’hora de respondre a les preguntes o només monosíl·labs.
 
“LLEGEIX I INVENTA FRASES”
Objectius
-  Avaluar les competències bàsiques de lectura de paraules
-  Avaluar la comprensió del significat
-  Avaluar la producció de frases amb significat
-  Conèixer el grau d’imaginació i de recursos creatius
 
Material
Fitxa i material per a escriure
Descripció
Es tracta de passar una fitxa amb dues instruccions clares. La primera instrucció és : “Llegeix aquestes paraules seguint l’ordre dels números”. Un cop llegides les paraules, es passarà al segon enunciat: “Inventa una frase per a cada paraula. Per exemple: La Raquel juga a pilota. Després, escriu-la”. Es deixarà el temps necessari per a realitzar l’exercici. Les paraules poden ser: Raquel, tenir, nen, pilota, avi, amics, gossos, plat, Pere, diari, sol, muntanya, paraigua, cares, cargol, 24 anys, jugar, passejar, llegir, trencat, menjar, brillar, estar, ser, tenir, amics, plat.
Graus d’ajuda previstos
Lectura: es farà amb suport per saber si realment s’ha entès el que es demana i es donarà el suport que calgui quan sorgeixi una dificultat
Problemes de significat: si no coneix el significat d’una paraula abans de donar-lo es donarà una altra frase d’exemple que contingui la paraula per tal de que utilitzi el context per esbrinar-ne el significat.
Problemes de creació: si el problema està en la creació de la frase es donaran pistes sobre la paraula en concret per a potenciar que sigui la Maria la que pensi que pot passar amb un objecte/persona o acció en concret.
Valoració de l’exercici
-  Lectura: Com llegeix.
-  Pronunciació de les paraules.
-  Comprensió del que llegeix (tan a nivell de frase com a nivell de paraula).
-  On, quan i per què demana ajuda o quan no ho fa i ho hauria de fer.
-  Quin tipus d’errors comet i on presenta més dificultats en la redacció de les frases: aspectes gramaticals, ortogràfics, descuits, errors que es repeteixen, de conjugació, signes de puntuació, morfològics...
-  Vocabulari que domina: si totes les frases són iguals, si fa servir les mateixes paraules a totes les frases..
-       Tipus de grafia: com és la lletra, com s’estructura l’espai disponible.
 
PROBLEMA ARITMÈTIC AMB MULTIPLICACIÓ. “LES POMES DE LA ROCÍO”
Objectius
-  Comprovar si sap interpretar l'enunciat.
-  Valorar si aplica la multiplicació amb números naturals o utilitza la suma repetida per donar resposta a la situació plantejada.
-  Observar quines estratègies i procediments de resolució li van millor (esquemes, representació gràfica, simulació).
-  Verificar si és capaç de expressar oralment, per escrit i amb dibuixos el procés realitzat.
-  Comprovar si té adquirides unes estratègies de resolució clares en funció del tipus de problema plantejat (part/tot)
 
Material
 
Fitxes, pomes, caixes i materials per a escriure
 
Descripció
 
Es presenta un problema: La Rocío té dues bosses de pomes amb 5 pomes cadascuna. Quantes pomes té?  I si té 10 capses amb dues bosses de cinc pomes a cada capsa, quantes pomes té?” D’entrada se li demana al Joan que resolgui el problema sense cap més orientació.
 
Graus d’ajuda previstos
 
Reinterpretar el problema: si no entén el problema el guiarem per a que entengui la situació plantejada: quantes parts té el problema?  Què volem saber primer? si sabem què té a cada bossa (parts) i volem saber quant té en total (tot) què haurem de fer? Quantes bosses té la Rocío? I quantes pomes hi ha a cada bossa? Ara que ja sabem quantes pomes té en dues bosses, com et sembla que podem saber quantes pomes hi ha en les 10 capses? (D’aquests ajuts només li donarem els que necessiti, si amb el primer en té prou no n’hi donarem més.)
Ajuda visual: si amb la reinterpretació verbal no en té prou se li presentaran dues vinyetes: Una primera vinyeta pintada on apareix la Rocío amb dues bossetes de pomes amb cinc pomes a cadascuna, i es pregunta a la María: quantes bossetes té la Rocío? Quantes pomes hi ha en cada bosseta? Quantes pomes té entre les dues bosses? Una segona vinyeta on apareix la Rocío amb deu caixes i dins de cada caixa hi ha dues bossetes de pomes amb cinc pomes cadascuna. Al dibuix es veu la Rocío que està pensant, i s’hi pot llegir:  quantes pomes hi ha en total?
Material per manipular: Treballarem amb material manipulatiu amb la finalitat d'afavorir la transferència entre les diferents representacions dels conceptes matemàtics.
Farem servir senyals, per exemple, si té dubtes per determinar l’operació traurem 2 fitxes amb els signes x, ÷ per a que reflexioni quina serà l’operació convenient.
Problemes amb la tria d’operacions: Mostrarem el sentit del problema i d’allò que se li demana. Donarem una única opció quan hagi estigui dubtant entre dues possibles vies de resolució.
 
Valoració de l’exercici
 
-  Valorarem si el Joan recorda la informació important, descobreix una relació i formula una decisió.
-  Valorarem si fa una lectura i una interpretació de la informació, manipula aquesta informació,  pren decisions i en treu conclusions.
-  Observarem si fa correctament les comparacions, l’anàlisi de dades, i la reflexió lògica. Si llegeix i comprèn el problema.
-  Elabora un pla de resolució.
-  Tradueix l’enunciat al llenguatge matemàtic.
-  Utilitza una o diferents estratègies i procediments de resolució.
-  Concreta una solució.
-  Comprova els resultats.
-  Ordena i agrupa les xifres abans de multiplicar.
-  Reconeix el procés i la mecànica de la multiplicació.
-  Sap resoldre multiplicacions senzilles amb unitats.
-  Sap resoldre multiplicacions per la unitat seguida de zeros.
-  Utilitza la doble multiplicació (combinació de multiplicacions) per a resoldre problemes.
-  Atén a les preguntes i a les explicacions que se li fan.
-  Respon a les preguntes que se li fa amb monosíl·labs, paraules o oracions.
-  Reprodueix la història que se li ha explicat.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario