Limitacions i
avantatges trobades en la realització d'este projecte.
Una de les dificultats què he trobat ha sigut la
tardança per part de la mare de Maria per a poder entrevistar-me amb ella, i
poder explicar-li les característiques del projecte i la necessitat buscar el
compromís de les famílies per al desenrotllament del procés. L'entrevista es
va arribar a demorar fins a dos setmanes, però, finalment va poder realitzar-se.
En primer
lloc, este tipus de processos requerix temps i reflexió , i pense que no es
tracta de voler córrer o voler comprendre molt, sinó de disfrutar de l´oportunitat
de treballar per a la construcció d'unes condicions que facen la tasca
psicopedagògica més adequada i justa per als
alumnes amb què treballem, i al seu torn, més satisfactòria per als
professionals que es dediquen a ella.
Al començament
del projecte nostra intenció ha sigut acostar-nos a un millor coneixement de la
institució escolar, col·laborar en la mesura que siga possible amb el
professorat, realitzar un acostament i avaluació dels nostres dos alumnes,
elaborar programes específics per a l'acompanyament i l'orientació escolar,
ajudar i assessorar en moments crítics i realitzar una orientació
individualitzada.
El
desenvolupament d´aquest projecte suposa l´observació i la implicació en
l´organització de centre. Este és un factor clau per conèixer la causa de determinades necessitats
que presenta el seu alumnat o el mateix profesorat. Conèixer la estructura del
centre serà esencial per orientar la intervenció del psicopedagog en el procés
d´acompanyament escolar i per a millorar el funcionament i la qualitat de
l´ensenyament.
El nostre centre
és una entitat oberta i el que ens interesa és que evolucionen cap a una
estructura i un funcionament més adient a les exigències de l´alumnat. La
mateixa integració dels alumnes amb necessittats educatives especials fa que la
majoria dels centres educatius es plantegin d´introduir canvis per poder
ajustar-se a les necessitats que aquests alumnes presenten. Per tal d´integrar
als alumnes amb dificultats intel.lectuals, els centres han de reflexionar per
a efectuar canvis en les dinàmiques de coordinació entre professorat tutor i de
suport, canvis d´actituds i de valors, etc.
Abans de
començar, ens ha costat posar-nos d'acord en l'horari de les reunions de
coordinació, a causa de la diferència d'horaris dels docents i a les diferents
activitats de formació que s'estan duent a terme en el centre (cursos TIC i
cursos de formació en Anglés per al professorat). Hem tractat sempre de
consensuar totes les actuacions a portar a terme per tal de poder fer una
actuació coordinada.
Les reunions, generalment, han estat ben preparades amb
les persones que les portin (tutor, cap d’estudis, coordinadors, psicopedagog)
evitant que totes es polaritzin en relació a aquests alumnes sense aportar
actuacions.
Al centre educatiu s´ha de consensuar pautes
d’actuació, Plantejar-se uns objectius mínims i assumir tots els compromisos
per part del claustre, Utilitzar tècniques metodològiques de construcció de
casos, aclarir les diferents responsabilitats de cadascú (tutor, cicle ,
especialistes.) i el que cadascú pot fer.
Entre els professors d'este centre és necessari funcionar manera coordinada i
coherent entre tot el professorat que intervé, alimentar la idea que es poden
aconseguir canvis (per petits que siguin), mantenir una relació positiva amb la
família, procurar que les normes i regles de funcionament siguin clares.
És important que el professorat participi en programes
per a treballar aspectes específics, i a més conèixer la realitat social i si
cal rebre formació, sobre els diferents models de relació social que tenen els
alumnes fora de l’entorn escolar.
Des de la tutoria individual és important posar en
pràctica el pla d'acollida amb "acompanyament" per a aquest alumnat i
les seves famílies, marcar límits molt concrets, i justificats. Aquests límits
han de ser fàcilment avaluables, Establir un espai setmanal de tutoria que
ajudi a avaluar els compromisos, Valorar els aspectes positius individuals
(petites coses), Elaborar un compromís amb l'alumne (contracte pedagògic),
L’equip docent és el marc on s’ha de consensuar totes
les actuacions a portar a terme per tal de poder fer una actuació coordinada.
Les reunions han d’estar ben preparades amb les persones que les portin (cap
d’estudis, coordinadors, psicopedagog) evitant que totes es polaritzin en
relació a aquests alumnes sense aportar actuacions.
En la metodologia
diària de l´aula amb Joan i Maria s´han de tractar aspectes com:
· Un clima
afectiu i la suficient confiança perquè els alumnes acceptin i vagin
interioritzant pautes de conducta i hàbits de treball.
· L’adult
acompanya a l’alumne en el seu itinerari educatiu des d’una atenció molt
individualitzada.
· Es busca aprendre
mitjançant un ventall d´activitats estimulants.
· Trobar
l’equilibri entre una adaptació excessiva i la permisivitat sense límit.
· S´orienta a
aprendre a pensar en el propi futur
· La interacció
amb els companys és tan essencial com l’assoliment de continguts.
· Tractar temes
que responguen a les inquietuds plantejades per pares i docents
Pensem que un bon acompanyament promociona l'educació
en valors de respecte i igualtat en la diversitat. Este será un dels aspectes
destacables en l'aula, facilitant amb els continguts i les activitats exercides,
la millora del clima escolar i els aprenentatges de destreses en la resolució
pacífica de conflictes tant dins del centre escolar com en l'espai o esfera
familiar.
Pensem que un bon acompanyament promociona
l'educació en valors de respecte i igualtat en la diversitat. Este será un dels
aspectes destacables en l'aula, facilitant amb els continguts i les activitats
exercides, la millora del clima escolar i els aprenentatges de destreses en la
resolució pacífica de conflictes tant dins del centre escolar com en l'espai o
esfera familiar.
Estem realitzant l'acompanyament amb dos xiquets de quint
d'eduació primària. Els noms que utilitzarem al llarg del present projecte per
a referir-nos a ells seran ficticis, a partir d'este moment ens referirem a
ells com Joan i Maria.
El
seguiment d'estos dos alumnes també pretén previndre l'Absentisme Escolar.
L'accés a l'educació i a una escolaritat continuada és un dret de tots els
xiquets i xiquetes que constituïx un factor essencial per a afavorir el
principi general d'igualtat d'oportunitats, i compensar possibles desigualtats
associades a situacions personals, familiars o socials.
Es
considerarà que hi ha una situació d'absentisme escolar quan les faltes
d'assistència a classes, sense justificar, al cap d'un mes siguen de cinc dies
lectius en Educació Primària i vint-i-cinc hores de classes en Educació
Primària, o l'equivalent al 25% de dies lectius o d'hores de classe,
respectivament. Sense perjuí de l'anterior, quan segons el parer dels tutors o
tutores i de l'equip docent que atén l'alumnat, la falta d'assistència al
centre pot representar un risc per a l'educació de l'alumne o alumna, s'actuarà
de forma immediata.
L'absentisme
escolar és un problema en què confluïxen una varietat de factors de tipus
familiar, escolar, i social fortament interrelacionats. La implicació i
coordinació amb professors, tutors i agents socials és primordial per a donar
solució als problemes d'absentisme escolar, que en molts casos és la base de
l'abandó escolar, donant lloc en alguns casos a risc social i inclús
conflictivitat tant en les aules com fora d'estes.
El
procediment d'intervenció habitualment és el següent:
Inicialment
intervé el centre educatiu. Els tutors i tutores de cada grup d'alumnes i
alumnes portaran un registre diari de l'assistència a classe a fi de detectar
possibles casos d'absentisme escolar i, quan este es produïsca, mantindran una
entrevista amb els pares, mares o representants legals de l'alumnat a fi de
tractar el problema, indagar les possibles causes del mateix i intentar obtindre
un compromís d'assistència regular al centre.
En
aquells casos en què la família no acudisca a l'entrevista, no justifique prou
les absències de l'alumne o alumna, no es comprometa a resoldre el problema o
incomplisca els compromisos que, si és el cas, haja assumit, el tutor o tutora
comunicarà a la Direcció d'Estudis o Direcció Del Centre qui farà arribar per
escrit als representants legals de l'alumnat les possibles responsabilitats en
què pogueren estar incorrent. Igualment, ho comunicaran als Servicis Socials
Comunitaris o, en tot cas, dels Equips Tècnics d'Absentisme Escolar.
Els
Servicis Socials Comunitaris, determinaran les intervencions socials i
familiars corresponents per a eradicar este o altres possibles indicadors de
risc.
Dut a terme el protocol d'actuació, si
no s'obtenen resultats positius, s'informarà la Comissió Municipal d'Absentisme
Escolar, els que determinaran la derivació a les Administracions amb
competència en Protecció, Fiscalia de Protecció de Menors i Servici de
Protecció al Menor. Este òrgan disposa d'autonomia suficient per a determinar
aspectes d'organització i funcionament, a fi de tindre un coneixement real i
periòdic de la situació del Municipi per a proposar actuacions que més
s'adapten a les circumstàncies de cada cas, en la resolució del mateix. Està
format per representants de la Inspecció Educativa, Instituts de Secundària,
Centres de Primària, AMPAS, l´equip d'Orientació Educativa, Benestar Social,
Policia Local i Regidoria d'Educació.
La infància
en si mateixa es constituïx com un grup vulnerable perquè depén de l'acció dels
majors, del món adult, respecte al seu entorn per a sobreviure i, a més, està
sotmesa a un procés evolutiu de creixement i maduració, al llarg del qual eixe
estat de dependència adquirix diferents graus i matisos que exigixen atenció i
acompanyament.
De vegades,
més enllà del risc que sorgix d'eixe procés de desenrotllament, existixen al
seu voltant un considerable nombre de situacions carencials i entorns nocius
per al mateix, on els xiquets i xiquetes patixen les conseqüències de la
vulnerabilitat
Que acusa el medi social i familiar de
pertinença.
Per a
aproximar-nos a una tipologia de les necessitats dels xiquets i xiquetes que
són objecte de mesures protectores podríem identificar tres tipus diferents de
necessitats:
1. Necessitats comunes a tots els xiquets i xiquetes:
Els xiquets i xiquetes que
conviuen en un sistema familiar alternatiu tenen les mateixes necessitats que
altres de la seua mateixa edat en l'àmbit físic, afectiu, social i cognitiu,
amb la sola diferència del seu nivell maduratiu o de les seues característiques
personals.
Estes necessitats, segons taxonomia
del professor Félix López Sánchez són :
-
Necessitats cognitives:
- Necessitats emocionals i socials:
2. Necessitats derivades de la
situació de desprotecció que va provocar l'actuació de l'Administració:
Els xiquets i xiquetes
baix processos de protecció pública han patit les conseqüències derivades
d'algun tipus d'incapacitat parental. Encara que hi ha casos on són els/es
propis/es progenitors/es els que sol·liciten a l'Administració Pública que
assumisca la guarda, la majoria de les vegades el que ens trobem són situacions
de negligència, abandó o maltractament en les seues diverses manifestacions.
Així ens trobem amb
necessitats que varien en funció de les circumstàncies de desprotecció viscudes
—De la seua duració i intensitat— alhora que estan interrelacionades amb variables d'índole
personal —Vivències, capacitat de resiliència, etc.— I amb l'edat. És per això,
que els efectes que tenen en l'àmbit físic, afectiu, social i cognitiu no són
tipificables, ja que poden diferir en cada cas.
3. Necessitats generades
per la intervenció de les institucions que exercixen la protecció:
Necessitats relacionades
amb la separació del xiquet o xiqueta de la seua família. Fem referència a les
pèrdues i adquisicions que el xiquet i la xiqueta experimenten en el circuit de
protecció a la infància i que comporten el dit procés.
Les pèrdues no sols es referixen
a la separació de les persones principals en la seua vida, sinó també a altres
situacions socials i físiques a què també se senten vinculats/es:
• Allunyament del nucli
familiar: encara que el xiquet o xiqueta no haja tingut unes condicions adequades
en el seu llar, no obstant això és separat/da de tot allò que li és familiar,
conegut, i que constituïx la principal font de seguretat i control
Sobre la seua vida.
• Allunyament del context
psicosocial: el xiquet i xiqueta patix la separació d'aquelles persones a qui
se sent vinculat/ a, tant persones adultes com altres xiquets i xiquetes.
• Distanciament del nucli cultural més
ampli: el xiquet i xiqueta s'enfronten a un ambient en què hi ha diferents
hàbits, rutines, normes, valors i costums de qualsevol tipus, des de les
educatives i lúdiques fins a les religioses.
• Pèrdues successives,
físiques i materials, per ingrés en centre residencial, canvis de mesures de
protecció (acolliment, adopció, etc.)
Les adquisicions tindrien
a veure amb tot allò que els xiquets i les xiquetes van incorporant en els seus
processos de socialització davall el sistema de protecció:
• Habilitats, capacitats i
comportaments derivats dels seus processos adaptatius a entorns convivencials,
de dinàmiques grupals entre iguals i de les profecies autocomplides.
• Adquisició d'un
llenguatge i un nivell de discurs propis de l'adultesa i inclús dels i les
professionals del sistema d'atenció a la infància.
Necessitats específiques,
derivades de la seua integració en un sistema familiar alternatiu:
• Estes necessitats
apareixen de manera específica pel procés d'ajust entre el xiquet i la xiqueta
amb el nou nucli de convivència familiar, així com amb l'entorn sociocultural i
relacional més ampli, en el que va a haver de desembolicar-se diàriament. Ací
situem també les dificultats que sorgixen en la seua relació amb el context
d'origen i el seu passat immediat, i el mode d'aconseguir o no —Entre tants
canvis i tan significatius— Donar continuïtat a la seua història personal com
algú únic i irrepetible.
• Per això, més que parlar
de les necessitats que puguen presentar estos xiquets i xiquetes, seria
interessant plantejar algunes reflexions que tindran a veure amb la nostra
intervenció i, com a conseqüència, amb la generació d'eixes noves necessitats
o, al contrari en el millor dels casos, amb la minimització de les mateixes i
de les seqüeles derivades del canvi. Es tractaria, per tant, d'anar superant el
moment amb un clar guany produït por l'estabilitat aconseguida durant
l'acolliment.
També és important
considerar les qüestions següents:
• El nostre interés
primordial ha de ser el d'aconseguir la satisfacció de totes les seues
necessitats a través d'un procés de vinculació autèntica, de caràcter temporal
o continuat, segons el cas, amb la família acollidora.
• Ajudar a mantindre
aquells vincles afectius d'origen que els aporten estabilitat i que entenguen
la seua compatibilitat amb les connexions afectives aconseguides, o possibles,
en el nucli acollidor.
• Acompanyar els xiquets i xiquetes,
així com a les seues famílies acollidores, al llarg de tot el procés
d'acolliment, posant atenció als canvis d'actituds, crisi i conflictes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario