domingo, 21 de abril de 2013

Entrevista

Informació que pot ser rellevant per a dur  a terme l'Avaluació Familiar Inicial.

Entrevista que li hem passat a les mares de Joan i Maria:



1. Composició i estructura familiar

 

• Dades d'identificació (Membres de la família: data naixement, parentiu, ocupació).

• Membres de la família nuclear absents del domicili, motiu de l'absència, localització actual.

• Persones que viuen actualment amb les persones menors d'edat.

• Persones que exercixen de cuidadors principals dels xiquets, xiquetes o adolescents.

• Relació de les persones menors d'edat amb els seus pares, si estos no viuen en el mateix domicili.

 

2. Situació socioeconòmica de la família

 

• Característiques de la vivenda: Mobilitat residencial de la família i estabilitat de la residència actual. Característiques del barri en què residix la família, règim d'ús (propietat dels pares, d'altres familiars, lloguer, etc.), espai disponible i distribució del mateix (utilització de cada una de les habitacions, distribució dels membres de la família per a dormir, llits disponibles, etc.), seguretat de la vivenda, higiene, existència i estat dels servicis i equipaments

Bàsics (electrodomèstics essencials, bany equipat, aigua calenta, calefacció, electricitat o gas), existència i condicions del mobiliari essencial.

Higiene i carències i de què manera pot ajudar el col.legi.

 
• Situació laboral dels membres adults de la família: Adults amb i sense ocupació, treball exercit, existència de contracte i tipus, estabilitat de l'ocupació, horari laboral, baixes laborals significatives. En els casos d'adults sense ocupació, motivació i accions dutes a terme per a aconseguir-ho.

• Situació econòmica: Existència de deutes. Grau en què els ingressos permeten cobrir les necessitats bàsiques del xiquet, xiqueta o adolescent i el conjunt de la família. Adequació del maneig de l'economia familiar, i persones que s'ocupa d'això. Nivell d'autonomia de la família en l'àrea econòmica.

• Nivell educatiu/cultural dels figures adultes de la família: Nivell d'estudis aconseguits, capacitat de comprensió i expressió.

 

3. Situació personal dels membres de la família

• Salut física:

• dels pares/mares/tutors: Nivell de salut física, presència de deficiències o malalties d'origen i manifestació física que limiten el funcionament normal del subjecte. Abús de drogues, alcohol o fàrmacs. Història de la malaltia, tractaments, evolució i pronòstic. Repercussions de la malaltia en la vida del subjecte i de la resta de membres de la seua família.

Mètodes de planificació familiar.

• del xiquet, xiqueta o adolescent: Anamnesi (naixement, vacunacions, desenrotllament pondo-estatural, etc.). Situació pondo-estatural actual. Regularitat i adequació de les cures mèdiques. Existència de malalties físiques cròniques i/o severes, dèficits sensorials o motors que limiten la capacitat de la persona menor d'edat. Grau d'incapacitació.

Adequació de les cures físiques rebudes (alimentació, higiene, vestit, supervisió, hàbits de son, protecció dels perills, etc.), i existència de problemes de salut derivats de dèficits en tals cures. En cas d'existir problemes físics: inici i duració, existència de control mèdic, tractament requerit, etc. Conseqüències i/o repercussions en la resta de membres de la família.

Funcionament psicològic i comportamental:

• Dels pares/mares/tutors: Característiques del seu funcionament psicològic general (p.ex., capacitat de juí i raonament, maduresa mental, habilitats d'enfrontament i resolució de problemes, reaccions habituals davant de l'estrés, nivell de tolerància a la frustració, estabilitat i maduresa emocional, nivell de control dels impulsos, autoestima, capacitat per a mantindre relacions adultes, etc.).

• Del xiquet, xiqueta o adolescent: Adequació de la seua conducta en la llar i escola. Existència de problemes comportamentals (per exemple, conductes agressives cap a objectes o persones, hiperactivitat, impulsivitat, absentisme escolar, fugues, conductes delictives). Símptomes de possibles problemes emocionals (per exemple, baixa autoestima, intents/amenaces de suïcidi, canvis bruscos en l'estat d'ànim). Problemes de son, alimentació, control d'esfínters, etc

• Presència en els pares/mares/tutors o en els fills o filles de trastorns psicològics que limiten el seu funcionament normal, història del trastorn, tractaments, evolució i pronòstic.

Repercussions dels problemes psicològics i/o comportamentals en la vida del subjecte i de la resta de membres de la seua família

Grau d'atenció per part dels pares/mares/tutors a les necessitats emocionals del xiquet, xiqueta o adolescent i a possibles necessitats tractament psicològic especialitzat.

 

4. Àrea escolar i situació cognitiva del xiquet, xiqueta o adolescent

 

• Història de l'evolució escolar del xiquet, xiqueta o adolescent des de l'inici de la seua escolarització.

Canvis de centres, motius. Evolució en el seu rendiment acadèmic i nivell d'aprenentatge. Assistència a l'escola. Existència de problemes en el desenrotllament cognitiu, causes d'eixos problemes, tractament rebut, evolució i pronòstic. Impacte d'estos problemes en les activitats habituals del xiquet, xiqueta o adolescent i la família. Grau de reconeixement per part dels pares de les necessitats educatives i d'estimulació cognitiva del xiquet, xiqueta o adolescent, grau de satisfacció de tals necessitats. Nivell de seguiment dels pares/mares/tutors de l'evolució escolar dels seus fills o filles, grau de col·laboració amb el centre escolar.

 

5. Relacions socials i oci

• Relacions socials dels pares/mares/tutors: Existència de persones amb què els pares/ mares/tutors mantenen relacions de proximitat i suport mutu, problemes en les relacions socials (aïllament, conflictivitat significativa), estabilitat de les relacions d'amistat, disponibilitat que els veïns, amics, etc. Tenen per a ajudar els pares/mares/tutors en moments de crisi, tipus d'ajuda que poden prestar-los, etc. Existència de relacions pertanyents a ambients marginals, delictius, etc.

• Relacions socials de les persones menors d'edat: Grau en què mantenen relacions socials amb altres xiquets, xiquetes o adolescents de la seua edat, contextos on açò es produïx (col·legi, carrer, activitats de temps lliure, etc.). Problemes en este àrea (aïllament, rebuig, agressivitat, etc.), possibles influències negatives de les amistats del xiquet, xiqueta o adolescent (adults o xics o xiques majors amb problemes o d'ambients marginals, relacions violentes i/o agressives). Supervisió per part dels pares/tutors de les companyies dels seus fills o filles. Reconeixement per part dels pares/mares/tutors de les necessitats socials dels xiquets, xiquetes o adolescents, i grau de satisfacció de les dites necessitats.

 

Si el menor assistix o no a un centre  juvenil i tipus d'activitats que realitza

Oci: Ocupació del temps lliure per part dels membres de la família, realització d'activitats familiars conjuntes, participació dels pares/mares/tutors i els xiquets, xiquetes o adolescents en activitats socials organitzades

Qui fa les tasques amb el xiquet/a, qui li dedica temps

 

6. Història personal dels pares/tutors. Antecedents familiars.

• Característiques de les famílies d'origen dels pares/mares/tutors. Percepció dels pares sobre la qualitat de la relació que van mantindre amb els seus propis pares i mares, existència de figures adultes positives d'afecció durant la infància i adolescència, experimentació de situacions de desprotecció infantil (maltractament i/o abandó físic, maltractament/abandó emocional, abús sexual, etc.), activitats habituals desenrotllades en la infància, activitats habituals desenrotllades en l'adolescència.

 

7. Relació de parella

• Relacions de parella prèvies, estabilitat de les mateixes, motiu de finalització, existència de conflictes seriosos o violència. Estabilitat de la relació actual, repartiment del poder, conflictes habituals i forma de resoldre'ls, existència de problemes de violència, vinculació emocional en la parella, grau en què les necessitats afectives de cada un són cobertes per l'altre. Grau en què les dificultats de la relació de parella afecten o interferixen en la capacitat dels pares/mares/tutors per a atendre, cuidar i protegir als seus fills i filles. Utilització de les persones menors d'edat en els conflictes conjugals.

 

8. Relació pares/mares-fills

• Relació d'afecció:

• Existència de separacions pares/mares-fill/filla o esdeveniments importants per a la persona menor d'edat en la seua relació d'afecció. L'edat en el moment d'ocórrer estos successos.

Reacció del xiquet, xiqueta o adolescent.

• Manifestacions de l'afecció:

• Xiquets, xiquetes d'edats superiors a tres anys: Manifesta afecte cap als seus pares i mares i respon a les mostres d'afecte d'estos; busca el contacte (verbal, físic, visual, etc.) amb els pares i mares; busca o demana el suport o el consol dels seus pares i mares en els moments de dificultat, dolor, por, inseguretat, etc.; és reconfortat per estos; manifesta el seu desig de romandre junt els seus pares i mares.

• Característiques de la vinculació afectiva entre els pares/mares/tutors i els xiquets, xiquetes o adolescents. Descripció de la manera en què es mostren afecte en la interacció

• Percepció que els pares/mares/tutors manifesten cap als seus fills o filles.

Creences i expectatives dels pares/mares/tutors cap als xiquets, xiquetes o adolescents: Grau en què els pares/mares/tutors mantenen unes expectatives adequades en relació a les capacitats (físiques, intel·lectuals, responsabilitats que pot assumir, etc.) i necessitats (atenció, estimulació, dependència/autonomia, etc.) dels xiquets, xiquetes o adolescents en funció de la seua edat.

• Creences i pràctiques de disciplina: Característiques de la disciplina utilitzada pels pares/mares/ tutors i nivell d'adequació de la mateixa.

 

9. Relació entre germans i germanes

• Comunicació existent entre els germans, existència de conflictes, victimizació d'algun germà o germana per un altre major, grau en què la relació fraternal suposa una font de suport o estrés per a les persones menors d'edat.

 

10. Fonts d'estrés en la família

• Existència de successos o situacions estressants en la família que obstaculitzen o interrompen els rols i activitats habituals de la família. Estil de vida caòtic o conflicte familiar continu.

•Canvis significatius en les rutines en un espai de temps relativament curt. Gravetat de tals successos i impacte sobre el funcionament de la família i, en particular, sobre la capacitat dels pares/tutors per a exercir adequadament el seu rol.

 

1 comentario:

  1. Em sembla que el teu diari de pràctiques és correcte però quedaria més complert amb l'aportació de REFLEXIONS sobre les possibilitats, limitacions, estratègies, mmetodologies, oportunitats,.... de la p`ractica professional del psicoepdagog en l'àmbit que has escollit.

    ResponderEliminar