Entrevista que li hem passat a les mares de Joan i Maria:
1. Composició i
estructura familiar
• Dades
d'identificació (Membres de la família: data naixement, parentiu, ocupació).
• Membres de
la família nuclear absents del domicili, motiu de l'absència, localització
actual.
• Persones que
viuen actualment amb les persones menors d'edat.
• Persones que
exercixen de cuidadors principals dels xiquets, xiquetes o adolescents.
• Relació de
les persones menors d'edat amb els seus pares, si estos no viuen en el mateix
domicili.
2. Situació socioeconòmica de la
família
• Característiques
de la vivenda: Mobilitat residencial de la família i estabilitat de la
residència actual. Característiques del barri en què residix la família, règim
d'ús (propietat dels pares, d'altres familiars, lloguer, etc.), espai disponible
i distribució del mateix (utilització de cada una de les habitacions,
distribució dels membres de la família per a dormir, llits disponibles, etc.), seguretat
de la vivenda, higiene, existència i estat dels servicis i equipaments
Bàsics
(electrodomèstics essencials, bany equipat, aigua calenta, calefacció,
electricitat o gas), existència i condicions del mobiliari essencial.
Higiene i
carències i de què manera pot ajudar el col.legi.
• Situació laboral dels membres adults de la família: Adults
amb i sense ocupació, treball exercit, existència de contracte i tipus,
estabilitat de l'ocupació, horari laboral, baixes laborals significatives. En
els casos d'adults sense ocupació, motivació i accions dutes a terme per a aconseguir-ho.
• Situació econòmica: Existència de deutes. Grau en
què els ingressos permeten cobrir les necessitats bàsiques del xiquet, xiqueta
o adolescent i el conjunt de la família. Adequació del maneig de l'economia
familiar, i persones que s'ocupa d'això. Nivell d'autonomia de la família en
l'àrea econòmica.
• Nivell educatiu/cultural dels figures adultes de la
família: Nivell d'estudis aconseguits, capacitat de comprensió i expressió.
3. Situació
personal dels membres de la família
• Salut
física:
• dels
pares/mares/tutors: Nivell de salut física, presència de deficiències o
malalties d'origen i manifestació física que limiten el funcionament normal del
subjecte. Abús de drogues, alcohol o fàrmacs. Història de la malaltia,
tractaments, evolució i pronòstic. Repercussions de la malaltia en la vida del
subjecte i de la resta de membres de la seua família.
Mètodes de planificació familiar.
• del xiquet,
xiqueta o adolescent: Anamnesi (naixement, vacunacions, desenrotllament pondo-estatural,
etc.). Situació pondo-estatural actual. Regularitat i adequació de les cures
mèdiques. Existència de malalties físiques cròniques i/o severes, dèficits
sensorials o motors que limiten la capacitat de la persona menor d'edat. Grau
d'incapacitació.
Adequació de
les cures físiques rebudes (alimentació, higiene, vestit, supervisió, hàbits de
son, protecció dels perills, etc.), i existència de problemes de salut derivats
de dèficits en tals cures. En cas d'existir problemes físics: inici i duració,
existència de control mèdic, tractament requerit, etc. Conseqüències i/o
repercussions en la resta de membres de la família.
Funcionament
psicològic i comportamental:
• Dels
pares/mares/tutors: Característiques del seu funcionament psicològic general
(p.ex., capacitat de juí i raonament, maduresa mental, habilitats
d'enfrontament i resolució de problemes, reaccions habituals davant de
l'estrés, nivell de tolerància a la frustració, estabilitat i maduresa
emocional, nivell de control dels impulsos, autoestima, capacitat per a
mantindre relacions adultes, etc.).
• Del xiquet,
xiqueta o adolescent: Adequació de la seua conducta en la llar i escola.
Existència de problemes comportamentals (per exemple, conductes agressives cap
a objectes o persones, hiperactivitat, impulsivitat, absentisme escolar, fugues,
conductes delictives). Símptomes de possibles problemes emocionals (per
exemple, baixa autoestima, intents/amenaces de suïcidi, canvis bruscos en
l'estat d'ànim). Problemes de son, alimentació, control d'esfínters, etc
• Presència en
els pares/mares/tutors o en els fills o filles de trastorns psicològics que
limiten el seu funcionament normal, història del trastorn, tractaments,
evolució i pronòstic.
Repercussions
dels problemes psicològics i/o comportamentals en la vida del subjecte i de la
resta de membres de la seua família
• Grau
d'atenció per part dels pares/mares/tutors a les necessitats emocionals del
xiquet, xiqueta o adolescent i a possibles necessitats tractament psicològic
especialitzat.
4. Àrea
escolar i situació cognitiva del xiquet, xiqueta o adolescent
• Història de
l'evolució escolar del xiquet, xiqueta o adolescent des de l'inici de la seua
escolarització.
Canvis de
centres, motius. Evolució en el seu rendiment acadèmic i nivell d'aprenentatge.
Assistència a l'escola. Existència de problemes en el desenrotllament cognitiu,
causes d'eixos problemes, tractament rebut, evolució i pronòstic. Impacte
d'estos problemes en les activitats habituals del xiquet, xiqueta o adolescent
i la família. Grau de reconeixement per part dels pares de les necessitats
educatives i d'estimulació cognitiva del xiquet, xiqueta o adolescent, grau de
satisfacció de tals necessitats. Nivell de seguiment dels pares/mares/tutors de
l'evolució escolar dels seus fills o filles, grau de col·laboració amb el centre
escolar.
5. Relacions
socials i oci
• Relacions
socials dels pares/mares/tutors: Existència de persones amb què els pares/
mares/tutors mantenen relacions de proximitat i suport mutu, problemes en les
relacions socials (aïllament, conflictivitat significativa), estabilitat de les
relacions d'amistat, disponibilitat que els veïns, amics, etc. Tenen per a
ajudar els pares/mares/tutors en moments de crisi, tipus d'ajuda que poden
prestar-los, etc. Existència de relacions pertanyents a ambients marginals,
delictius, etc.
• Relacions
socials de les persones menors d'edat: Grau en què mantenen relacions socials
amb altres xiquets, xiquetes o adolescents de la seua edat, contextos on açò es
produïx (col·legi, carrer, activitats de temps lliure, etc.). Problemes en este
àrea (aïllament, rebuig, agressivitat, etc.), possibles influències negatives
de les amistats del xiquet, xiqueta o adolescent (adults o xics o xiques majors
amb problemes o d'ambients marginals, relacions violentes i/o agressives). Supervisió
per part dels pares/tutors de les companyies dels seus fills o filles.
Reconeixement per part dels pares/mares/tutors de les necessitats socials dels
xiquets, xiquetes o adolescents, i grau de satisfacció de les dites
necessitats.
Si el menor assistix
o no a un centre juvenil i tipus
d'activitats que realitza
• Oci: Ocupació
del temps lliure per part dels membres de la família, realització d'activitats
familiars conjuntes, participació dels pares/mares/tutors i els xiquets,
xiquetes o adolescents en activitats socials organitzades
Qui fa les tasques
amb el xiquet/a, qui li dedica temps
6. Història
personal dels pares/tutors. Antecedents familiars.
•
Característiques de les famílies d'origen dels pares/mares/tutors. Percepció
dels pares sobre la qualitat de la relació que van mantindre amb els seus
propis pares i mares, existència de figures adultes positives d'afecció durant
la infància i adolescència, experimentació de situacions de desprotecció
infantil (maltractament i/o abandó físic, maltractament/abandó emocional, abús
sexual, etc.), activitats habituals desenrotllades en la infància, activitats
habituals desenrotllades en l'adolescència.
7. Relació de
parella
• Relacions de
parella prèvies, estabilitat de les mateixes, motiu de finalització, existència
de conflictes seriosos o violència. Estabilitat de la relació actual, repartiment
del poder, conflictes habituals i forma de resoldre'ls, existència de problemes
de violència, vinculació emocional en la parella, grau en què les necessitats
afectives de cada un són cobertes per l'altre. Grau en què les dificultats de
la relació de parella afecten o interferixen en la capacitat dels
pares/mares/tutors per a atendre, cuidar i protegir als seus fills i filles.
Utilització de les persones menors d'edat en els conflictes conjugals.
8. Relació
pares/mares-fills
• Relació
d'afecció:
• Existència
de separacions pares/mares-fill/filla o esdeveniments importants per a la
persona menor d'edat en la seua relació d'afecció. L'edat en el moment
d'ocórrer estos successos.
Reacció del xiquet, xiqueta o adolescent.
•
Manifestacions de l'afecció:
• Xiquets,
xiquetes d'edats superiors a tres anys: Manifesta afecte cap als seus pares i
mares i respon a les mostres d'afecte d'estos; busca el contacte (verbal,
físic, visual, etc.) amb els pares i mares; busca o demana el suport o el
consol dels seus pares i mares en els moments de dificultat, dolor, por,
inseguretat, etc.; és reconfortat per estos; manifesta el seu desig de romandre
junt els seus pares i mares.
•
Característiques de la vinculació afectiva entre els pares/mares/tutors i els
xiquets, xiquetes o adolescents. Descripció de la manera en què es mostren
afecte en la interacció
• Percepció
que els pares/mares/tutors manifesten cap als seus fills o filles.
• Creences
i expectatives dels pares/mares/tutors cap als xiquets, xiquetes o
adolescents: Grau en què els pares/mares/tutors mantenen unes expectatives
adequades en relació a les capacitats (físiques, intel·lectuals,
responsabilitats que pot assumir, etc.) i necessitats (atenció, estimulació,
dependència/autonomia, etc.) dels xiquets, xiquetes o adolescents en funció de
la seua edat.
• Creences i
pràctiques de disciplina: Característiques de la disciplina utilitzada pels
pares/mares/ tutors i nivell d'adequació de la mateixa.
9. Relació
entre germans i germanes
• Comunicació
existent entre els germans, existència de conflictes, victimizació d'algun
germà o germana per un altre major, grau en què la relació fraternal suposa una
font de suport o estrés per a les persones menors d'edat.
10. Fonts
d'estrés en la família
• Existència
de successos o situacions estressants en la família que obstaculitzen o
interrompen els rols i activitats habituals de la família. Estil de vida caòtic
o conflicte familiar continu.
•Canvis
significatius en les rutines en un espai de temps relativament curt. Gravetat
de tals successos i impacte sobre el funcionament de la família i, en
particular, sobre la capacitat dels pares/tutors per a exercir adequadament el
seu rol.
Em sembla que el teu diari de pràctiques és correcte però quedaria més complert amb l'aportació de REFLEXIONS sobre les possibilitats, limitacions, estratègies, mmetodologies, oportunitats,.... de la p`ractica professional del psicoepdagog en l'àmbit que has escollit.
ResponderEliminar