sábado, 30 de marzo de 2013

Presentació


Sóc Rafael Toro, i estic desenrotllant el pràcticum II de Psicopedagogia al centre social 4 “Gastón Castelló”, de la Regidoria d'Acció Social de l'Ajuntament d' Alacant, on treballen dos psicòlogues, tres treballadores socials i cinc educadores. La meva tutora al centre és Juana, una de les psicòlogues del centre social.

Les funcions que habitualment desenrotlla la meva tutora en el centre social són:

- Intervenció en totes aquelles situacions en què hi ha un perjuí per al menor que no aconseguix la gravetat suficient per a justificar la seua separació del nucli familiar.

- Emetre un informe de proposta de desemparament o guarda del menor que suposen l'assumpció de mesura de protecció (acolliment familiar o residencial) quan la gravetat dels fets aconsella la separació del menor de la família.

- Intervenció en aquells casos en què els menors ja estan en una mesura de protecció i els pares desitgen recuperar-los. Valoració de si és possible eixa reagrupació i intervenció familiar per al canvi necessari.

- Coordinació amb col·legis, IES, Servicis Psicopedagògic, etc.

- Coordinació amb centres de salut mental, USM/USMI, UCA, hospitals, etc.

- Coordinació i/o derivació amb altres organismes dependents o no de servicis socials: centres d'ocupació, associacions, recursos formatius, etc.

- Entrevistes familiars i/o individuals.

- Educació familiar a través d'intervencions individuals i familiars amb l'educadora familiar.

- Intervenció psicosocial: canvis en la dinàmica relacional i familiar, i intervenció psicològica individual.

El projecte que estic desenrotllant al centre social té com a principal objectiu l´acompanyament d´alumnes escolaritzats amb dificultats intel·lectuals en el trànsit de primària a secundària i, assessorament als mestres i a les famílies.

L'àmbit en què desenrotllarem esta intervenció és el d´alumnes que estan en el trànsit d´educació primària a secundària, que tenen dificultats cognitives i en alguns casos són alumnes amb trastorns de conducta.  Estos xiquets es troben en una etapa fonamental per al seu desenrotllament i formació.

Estos alumnes habitualment tenen una percepció desequilibrada de la pròpia imatge. Presenten trets  de la seva autoestima de vegades poc valuosa o indigna. Per això és molt important la renovació profunda de l´acció educativa als centres educatius per a reduir al mínim els índexs de fracàs escolar.

D'acord amb la situació i circumstàncies del alumne, es  tracta de realitzar un projecte individualitzat en què es contemple la preparació de recursos i materials per a alumnes escolaritzats amb dificultats intel·lectuals per integrar-los dintre del sistema educatiu i evitar l´absentisme escolar.

 

També serà necessari treballar amb les famílies de forma coordinada i sistemàtica, a les que es plantejarà senzilles tasques amb la intenció de millorar l'ambient domèstic, al mateix temps que es tractarà d'implicar en la mesura que siga possible als pares en l'educació dels seus fills. Donarem valor a l'assessorament i a la coordinació amb els docents del centre educatiu en què esta matriculat l'alumne, tractant de promoure actituds afavoridores que milloren la realitat de l'alumne. Es tractarà  de crear un clima de confiança i plantejar el treball al centre amb una perspectiva col·laborativa per a aconseguir el compromís dels professors implicats en el procés.

 

Este assessorament psicopedagògic ho treballarem des de diferents àmbits:

 

a)    Àmbit psicopedagògic:

-          Tutorizació de l'alumne en entrevistes i seguiment personalitzat.

-           Elaboració de materials adaptats als característiques de l'alumne.

 

b)    Àmbit familiar:

-          Assessorament als famílies

-          Materials adaptats a les característiques familiars per a treballar a casa.

-          Busca de compromís i implicació familiar.

 

c)    Àmbit de coordinació docent:

-          És tractarà  de crear un clima de confiança i plantejar el treball al centre dons d'una perspectiva col·laborativa per a aconseguir el compromís de tots els agents implicats en el procés: professors, tutors, especialistes, agents educatius, equip directiu i família.

 

Ens interessa elaborar recursos, uns materials i un model  més eficaç que permeti confiar en les possibilitats d´acompanyar als alumnes amb dificultats cognitives en el transit de primària a secundària per a la prevenció de l'absentisme escolar.

 

Pensem que serà important identificar les necessitats i les característiques bàsiques del desenvolupament de les persones amb dificultats cognitives i disposar de criteris per a orientar el procés d’identificació i valoració de les seves necessitats educatives especials. Quines són les característiques bàsiques del seu desenvolupament? Com identifiquem i avaluem les seves  necessitats?

 

Des de la nostra prospectiva professional és important descriure els trets fonamentals de la resposta educativa a l’alumnat amb dificultats cognitives i assegurar un enfocament disciplinari en la intervenció psicopedagògica. Com ajustem la resposta educativa?

 

Identificarem les necessitats de les famílies amb fills en el transit de primària a secundària  amb dificultats cognitives, per a aprendre i per a millorar els procediments de suport i orientació oportuns en el marc de la relació família-escola.

No hay comentarios:

Publicar un comentario